مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

معنای واقعی غیبت امام

مهدویت

پیامبران و امامان معصوم (علیهم السلام) دائما در بین مردم حضور داشته اند و مردم با ایشان در ارتباط بودند اما امام دوازدهم بعد از اینکه از بین مردم غیبت نمود و مردم از دسترسی به ایشان محروم شدند برای آنها این امر غیر طبیعی بود و وجود امام معصوم (علیه السلام) بدون دسترسی به ایشان غیر قابل هضم بود.

انتقال شیعیان از عرصه و دوران «حضور و ظهور» به دوران «حضور و غیبت» امر مشکل و سخت بود.

امام حسن عسکری (علیه السلام) از زمان تولد فرزندش مهدی ، مردم را برای این کار آماده می کرد. اولین قدم برای آماده سازی مردم برای غیبت کبری آن حضرت ، غیبت صغری بود امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) در سامراء مردم را برای غیبت کبری آماده کردند و برای این امر مقدمه چینی نمودند.

این دو امام همام مردم را به تدریج و با شیوه عملی با این کار آشنا نمودند مثلا در ابتدا شیوه مکاتبه را برای مطرح کردن سؤالات استفاده کردند تا دسترسی آنان به صورت حضوری به مردم کمتر شود و در برخی موارد برای کسب معارف دین و احکام به وکلای خود ارجاع می دادند.

لذا چندین سال زمینه سازی عملی همراه با نظریه سازی نظری برای ورود شیعیان به غیبت کبری صورت گرفت. البته غیبت مصطلح با غیبت متعارف تفاوت دارد.

غیبت در عرف مردم و جامعه این است که ؛ فرد ناپدید شده و از صحنه جامعه دور شده است که این تعریف مستلزم دوری و فاصله گرفتن امام (علیه السلام) از جامعه می باشد.

در حالی که غیبت مصطلح ، فاصله گرفتن امام معصوم از جامعه نمی باشد بلکه امام در عین حضور ، با مردم در ارتباط می باشد البته آنان از شناخت آن حضرت محرومند.

در حقیقت یک نوع حجاب و پرده و پوشش بین افراد با امام زمان(علیه السلام) خود است که افراد اگر این حجاب و موانع را از بین ببرند امکان دیدار آن حضرت برایشان فراهم خواهد شد.

منبع برای مطالعه : کتاب به سوی ظهور – آیت الله مصباح

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.