مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۸۷ (وظایف منتظران فرج ۲)

۳۷

گذشت که اولین و ای بسا مهمترین وظیفه منتظران اصلاح نفس خویش و خودسازی است؛ اینک در این درس به تبیین یکی دیگر از وظایف مهم منتظران می پردازیم.

دومین وظیفه منتظر اصلاح جامعه است، او نه تنها برای خودسازی تلاش می نماید بلکه نسبت به جامعه نیز بی تفاوت نیست و برای اصلاح آن نیز می کوشد. به راستی چگونه می توان آرزوی ظهور مصلح جهانی را در سر داشت اما در مقابل مفاسد اجتماعی چشم پوشید و بی تفاوت از کنار آنها گذشت؟! آری بر منتظران مصلح لازم است که در ضمن صلاحیت خویش به اصلاح جامعه نیز بپردازند.

امام باقر علیه السلام در بیان وظایف شیعیان در دوران غیبت فرمودند: «لیعن قویکم ضعیفکم و لیعطف غنیکم علی فقیرکم ولینصح الرجل اخاه النصیحه لنفسه؛ توانمندان شما باید به ضعیفانتان کمک کنند و اغنیاء شما باید به فقرایتان مهربانی کنند، هر کس باید برادر [دینی] اش را نصیحت کند، نصیحتی که به نفع برادرش باشد .» (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۳)

اقدام به اصلاح جامعه در حقیقت همان احیای فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است فریضه ای که اقدام به آن، جامعه ما را به بهترین جامعه انسانی تبدیل می کند و به تعبیر قرآن کریم: «شما بهترین امتی بودید که به سود انسان ها آفریده شده اند؛ [چه اینکه] امر به معروف و نهی از منکر می کنید» (آل عمران: ۱۱۰) این عنصر سازنده اجتماعی با تاسف فراوان امروز در جامعه ما بسیار کم رنگ شده است، امید است در پرتو انتظار مصلح جهانی، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف به احیای این فریضه آسمانی – البته به صورت آگاهانه و صحیح – با جدیت تمام بپردازیم.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.