مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۷۳ (عمر طولانی مهدی ۲)

۲۳

ابن تیمیه حدیثی را از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که در آن، عمر حاضران از امت ایشان بیش از ۱۰۰ سال دیگر دانسته نشده است، او بر اساس این حدیث طول عمر بیش از ۱۰۰ سال را برای تمام امت پیامبر ممنوع محسوب کرده است علاوه بر اینکه این ادعا خلاف عمرهای طولانی بسیاری از مسلمانان است، با چالش های دیگری نیز مواجه است از جمله:

  1. برخی از شارحان احادیث از اندیشمندان سنی حدیث مذکور را به گونه دیگری تبیین نموده اند برای نمونه نووی می نویسد: «منظور از این سخن این است که هر کسی که در آن شب خاص، که روی زمین بوده، بیش از صد سال عمر نخواهد کرد… و در این حدیث هیچگونه دلالتی وجود ندارد که کسانی که بعد از آن شب به دنیا آمده باشند بیش از صد سال عمر نکنند.» (نووی، ج ۱۶، ص ۸۹) ابن حجر عسقلانی نیز در «فتح الباری»، در توضیح و تبیین این حدیث، همین وجه را ذکر کرده است.(عسقلانی، فتح الباری، ۱/ ۲۱۲)
  2. ابن تیمیه معتقد است اگر مردم آن زمان بیش از ۱۰۰ سال عمر نکنند مردم این زمان به طریق اولی اینچنین هستند؛ به راستی دلیل این اولویت چیست؟ بر فرض که مردمان آن زمان اینگونه بوده اند آیا می توان مردمان این زمان را نیز محکوم به حکم ایشان کرد؟ البته با پیشرفت علم و مسائل پزشکی و … قاعدتا باید برای مردم این زمان عمر طولانی تر لحاظ نمود و نه عمری کوتاه تر یا یکسان با ایشان.
  3. در طول تاریخ افرادی با عمرهای بسیار طولانی وجود داشته اند که همه نشانگر اراده و مشیت خدا هستند آری اگر خداوند با قدرت قاهره خویش بخواهد می تواند به یک فرد از بشر عمر طولانی عنایت کند همانطور که به نوح علیه السلام به تصریح قرآن کریم آن مقدار عمر داد که تنها ۹۵۰ سال بین قوم خود به تبلیغ رسالت خویش همت گماشت. در خصوص سایر معمرین و مسائل مربوط به ایشان پیشتر به تفصیل سخن گفته ایم.

 

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.