مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۷۲ (عمر طولانی مهدی ۱)

۲۲

یکی دیگر از اشکالات ابن تیمیه بر مهدویت در دیدگاه شیعه، مساله طول عمر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ وی در این خصوص می گوید: «این اندازه عمر، برای هیچ یک از امت محمد سراغ گرفته نمی شود و چنین ادعایی، غیرواقعی است؛ در اسلام کسی که بیش از ۱۲۰ سال عمر کرده باشد وجود نداشته و سراغ نمی رود، تا چه برسد به عمری این چنینی. و در حدیث صحیح از پیامبر چنین آمده که در آخر عمرشان فرمودند: «أرأیتکم لیلتکم هذه فانه علی رأس مائه منها لا یبقی علی وجه الارض ممن هو الیوم علیها احد، آیا می دانید که کم خواهید شد و در صد سال دیگر هیچ یک از کسانی که اکنون وجود دارند زنده نخواهند بود.» (صحیح بخاری، ج ۱، ص ۳۷) پس آن کسی که در آن زمان یکساله و نزدیک به آن بوده بیش از صد سال عمر نخواهد کرد. و وقتی که عمرها در آن زمان بیش از این مدت نبوده پس بعد از آن دوره این مسئله اولویت دارد.» (منهاج السنه، ج ۴، ص ۸۷)

در خصوص مساله طول عمر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پیشتر به تفصیل سخن گفتیم (ر.ک: درسهای ۳۱ تا ۴۰) در اینجا برای روشن تر شدن ضعف استدلال تئوریسین شماره یک وهایبیت به نکاتی اشاره می نمائیم:

  1. این ادعا که در امت محمد صلی الله علیه و آله کسی بیش از ۱۰۰ سال عمر نمی کند آنقدر واهی و سست است که نیاز به نقد ندارد زیرا کمتر کسی است که در جمع مسلمانان افراد بالای صد سال را ندیده باشد. بنابراین بدون شک مراد حضرت از این حدیث باید معنای دیگری باشد.
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.