مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۶۴ (مهدی فرزند امام حسین ۲)

۱۴

ابن تیمیه روایتی از علی علیه السلام نقل نموده که در آن مهدی موعود از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام محسوب شده است؛ در خصوص این روایت سه نکته در درس پیشین بیان نمودیم و اینک بر آنها می افزائیم:

  1. جزری شافعی متوفای ۸۳۳ همین روایت را از ابی داود نقل می کند و می‌گوید: نسخۀ ابن داود که در دست من است «نظر الی ابنه الحسین» دارد و سخنی از امام حسن علیه السلام به میان نیامده است. (ر.ک: المناقب ، ص۱۶۵ و ۱۶۸)
  2. دانشمندان اهل سنت روایات متعددی از رسول اکرم (ص) آورده‌اند که فرمود: «مهدی از فرزندم حسین است» حضرت فرمود: «اگر از عمر عالم یک روز باقی مانده باشد، خداوند این یک روز را آن‌چنان طولانی می‌کند تا مردی از اولاد که همنام من است برخیزد و جهان را پر از عدل و داد کند. پرسیده شد از کدام فرزندت؟ فرمود : از این فرزندم و دستش را به شانۀ حسین (علیه السلام) زد.» (ر.ک: المنار المنیب، ص۱۴۸ و القول المختصر، ص۳۷۷ و فرائد السمطین، ج۲ ص۳۲۵) بنابراین روایت ابن تیمیه علاوه بر اینکه با روایات شیعه در تعارض است با روایات خود اهل سنت نیز سازگار نیست.
  3. بر فرض که امیر المونین علیه السلام گفته باشد که مهدی از نسل فرزندم امام حسن علیهما السلام است مشکلی ایجاد نمی شود زیرا حضرت مهدی علیه السلام حسنی الأم و حسینی الأب است؛ یعنی از مادر جد حضرت مهدی به امام حسن علیه السلام می‌رسد و از طرف پدر به امام حسین علیه السلام می‌رسد. زیرا همسر امام سجاد سلام الله علیه یعنی مادر امام باقر علیه السلام، فاطمه دختر امام مجتبی بوده است، بر این اساس تمام امامانی که بعد از امام باقر علیه السلام به دنیا آمده‌اند از طرف مادر از صلب امام حسن و از طرف پدر از صلب امام حسین علیهما السلام بوده اند.

اگر گفته شود مادر ملاک نیست خواهیم گفت این سخن با قرآن سازگار نیست زیرا در قرآن، کسانی که از طرف مادر به کسی برسند، فرزند او محسوب شده اند؛ خداوند متعال در سورۀ انعام، آیۀ ۸۵ حضرت عیسی را از فرزندان اسحق و یعقوب شمرده است؛ در حالی که همه می‌دانند که حضرت عیسی از طرف مادر به حضرت اسحق و یعقوب رسیده است و اساسا پدری نداشته است.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.