مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۵۷ (ولادت مهدی در نظر برخی دانشمندان سنی ۱)

۷

در درسهای گذشته برخی از روایاتی که در آنها به ولادت امام زمان علیه السلام اشاره شده است را از نظر گذراندیم. بر پایه همین روایات است که دانشمندان شیعه به ولادت آن بزرگوار اعتقاد دارند اما باید توجه نمود که اعتقاد به ولادت آن حضرت، منحصر به اندیشمندان شیعه نیست بلکه جمع قابل توجهی از اهل سنت نیز به آن تصریح نموده اند. اینک به برخی از ایشان اشاره می نمائیم:

  1. محی‌الدین‌ ابن‌ عربی در «الیواقیت‌ و الجواهر» ج ۲، ص ۱۴۳؛
  2. قرمانی‌ حنفی در «اخبار الدُول‌» ص‌ ۳۵۳ و ۳۵۴، فصل‌ ۱۱؛
  3. گنجی‌ شافعی در «البیان‌ فی‌ اخبار صاحب‌ الزمان»‌ ص‌ ۱۴۸؛
  4. حنفی‌ قندوزی در «ینابیع‌ الموده»‌ ج‌ ۳، ص‌ ۱۱۴؛
  5. سبط‌ ابن‌ جوزی‌ حنفی در «تذکره الخواص»‌ ص ۳۲۵؛
  6. ابو نصر سهل بن عبد الله از اعلام قرن چهارم در کتاب «سر السلسله العلویه»، ص ۳۹ وی می نویسد: «هیچ اشکالی در نسب آن حضرت (و اینکه فرزند امام عسکری است) نیست؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر میراث امام عسکری را ادعا کرد.»
  7. فخر رازی، صاحب کتاب تفسیر کبیر می گوید: «فله ابنان و بنتان. اما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان والثانی موسی درجه فی حیات أبیه؛ امام عسکری (علیه السلام) دو تا دختر و دو تا پسر داشتند. یکی از پسران او «صاحب الزمان» و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است.» (الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه، ص۷۸)
  8. محمد امین در «معرفه قبائل العرب» ص۳۶۴ صراحت دارد که «محمد المهدی وکان عمره عند وفات أبیه خمس سنین؛ عمر حضرت مهدی، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است.»
  9. عمری در کتاب «المجزی فی انساب الطالبین»، ص۱۳۰؛
  10. ابن عنبه در «عمده الطالب فی أنساب آل أبی طالب»، ص۱۹۹؛
  11. ابن اثیر جزری ، صاحب «الکامل فی التاریخ» ج۷ ،‌ ص۲۷۴؛
  12. ابن خلکان در کتاب «وفیات الأعیان»، ج۴، ص۱۷۶، وی می‌نویسد: «کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین ومأتین؛ ولادت حضرت مهدی، روز جمعه نیمۀ شعبان در سال ۲۵۵ هجری بوده است.»

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.