مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۸۹ (وظایف منتظران فرج ۴)

۳۹

چهارمین وظیفه ای که می توان برای منتظران حقیقی مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه تبیین نمود مطلب نابی است که از روایات شیعه استفاده می شود مبنی بر اینکه منتظر باید فرج را به صورت ناگهانی و نزدیک و غیر منتظره محسوب کند.

امام صادق علیه السلام در خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه فرمودند: «توَقَّعْ‏ أَمْرَ صَاحِبِکَ‏ لَیْلَکَ وَ نَهَارَکَ، شب و روز منتظر امر فرج صاحبت باش» (بحار النوار، ج ۹۵، ص ۱۵۹) و این یعنی هرگز آن را دیر تصور ننما و به خیال خود نه تنها آن را در زمان پس از مرگ خود تصویر نکن بلکه احتمال بده همین امروز و یا همین امشب این حادثه عظیم رخ دهد. به همین جهت است که در انتهای دعای عهد می خوانیم: «خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او، و کسانى که بر پایه دعوتش از او پیروى کردند شاد کن، و پس از او به درماندگى ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن، و در ظهورش براى ما شتاب فرما، که دیگران ظهورش را دور مى بینند، و ما نزدیک می بینیم» آری منتظر ظهور حضرت این انفجار نور در عرصه عالم را نزدیک می بیند.

ممکن است گفته شود با توجه به عدم تحقق علائم حتمی ظهور مانند سفیانی و صیحه آسمانی و … چگونه می توان ظهور را ناگهانی تصور نمود؟ پاسخ این است که یکی از عقاید مختص شیعه «مساله بداء» است یعنی خدا برخی از چیزها را تغییر داده به گونه دیگری ظاهر می نماید. به همین روی ممکن است این علائم حتمی همه تغییر کرده و رخ ندهند، چنانچه در برخی روایات نیز به این مساله اشاره شده است. (ر.ک: غیبت نعمانى، باب ۱۸، ص ۴۳۱)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.