مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۷۴ (عمر طولانی مهدی ۳)

۲۴

کوشش ابن تیمیه برای اثبات ممنوعیت عمر طولانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به روایتی که دو درس پیشین مطرح نمودیم ختم نمی شود بلکه در کلام او مطالب دیگری نیز بر این امر قابل مشاهده است. وی می گوید: «استدلال به زنده بودن حضرت خضر برای اثبات این موضوع، استدلال باطلی بر باطل دیگر است، چه کسی زنده بودن خضر را پذیرفته است؟ و آنچه که محققان آن را پذیرفته اند، این است که وی مرده است» (منهاج السنه، ج ۴، ص ۸۷)

در نقد این کلام باید گفت:

  1. او به گونه ای سخن گفته که گویا هیچ دانشمند سنی از طول عمر خضر سخن نگفته است در حالی که بسیاری از بزرگان اهل سنت مساله زنده بودن خضر را مطرح نموده اند:

قرطبی در این باره می نویسد: «خضر به دلایلی از پادشاه زمان خود فرار کرد تا چشمه حیات را یافت و از آن نوشید و هم اکنون زنده است تا زمانی که دجال خروج کند و وی همانی است که دجال او را خواهد کشت.» (الجامع لاحکام القرآن، ج ۱۱، ص ۴۴)

نویسنده تفسیر البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید می نویسد:«اکثریت (علماء) بر این باورند که خضر زنده است.» (البحر المدید، ج ۶، ص ۲۹۸)

نووی، شارح معروف صحیح مسلم، می نویسد: «در زنده بودن خضر اختلاف وجود دارد؛ ولی بیشتر علما برآنند که وی هم اکنون زنده و در میان ما می باشد که این موضوع در نزد صوفیه و اهل معرفت مورد اتفاق است.» (الزهرالنضر، ص ۴۴ و عون المعبود فی شرح سنن ابی داود، ج ۱۱، ص ۳۳۸)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.