مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۱۴ (مهدی موعود علیه السلام در قرآن ۶)

 IMG_20160420_234249

  1. خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره اعراف می فرماید: «قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِین» یعنی «موسى به قومش گفت: از خدا یارى بخواهید، و شکیبایى ورزید، یقیناً زمین در سیطره مالکیّت و فرمانروایى خداست، آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏بخشد، و سرانجام نیک براى پرهیزکاران است»
  2. در این آیه شریفه موسی برای پیروزی بنی اسرائیل در مقابل ناملایمات سه توصیه کلیدی به آنها نموده است؛ توصیه ای اعتقادی مبنی بر «استعانت از خدا»، توصیه ای اخلاقی مبنی بر «صبر و استقامت در راه خدا» و در نهایت توصیه ای اخلاقی مبنی بر «تقوا و پرهیزکاری»؛ علاوه بر این وراثت بندگان الهی را در زمین یاد آور شده است؛ گویا این آیه نویدی برای تمامی مظلومان عالم است که با دنبال نمودن این سه توصیه مهم در انتظار وراثت بندگان شایسته بر زمین و تحقق حکومت عدل روی آن بنشینند؛ انتظاری که نه تنها برای بنی اسرائیل ثمر بخش بوده و حیات آنان را پر از برکت می نماید بلکه برای همه امتها تا ظهور موعود اینچنین است؛ چرا که با تحقق این سه امر جامعه منتظر ظهور جامعه ای پویا و پرحرکت خواهد بود، جامعه ای که به اصلاح خود می پردازد تا بتواند پذیرای حکومت عدل جهانی باشد نه جامعه ای ایستا و بی تحرک که خمودی و سستی در آن نمایان شود.
  3. به دلیل مطالب پیشین است که امام باقر علیه السلام این آیه شریفه را به حکومت جهانی مهدی موعود علیه السلام تفسیر نموده، می فرمایند: «دولت ما آخرین دولتهاست و هیچ خاندانی که امکان در دست گرفتن دولت را داشته باشند باقی نخواهد ماند مگر آنکه قبل از ما به حکومت می‏رسند تا آنکه بعد از حکومت ما کسانی ادعا نکنند که اگر ما به حکومت می‏رسیدیم مثل روش اینها عمل می‏کردیم. و همین است سخن خدای عزوجل که: «عاقبت از آن پرهیزکاران است.» (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۲)
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.