مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت۸ (عصمت امام در تمام عمر، پیام دوم آیه ابتلاء (۱))

 

۴۴-۱-۱

  • گذشت که به تصریح آیه ابتلاء (۱۲۴ سوره بقره)مقام امامت بعد از سربلندی ابراهیم در آزمایشات سخت الهی به او اعطاء شد. حال آیا ممکن است این مقام، با مقام نبوت مساوی و یا حتی از آن پایین تر باشد؟
  • قبل از پاسخ به سوال فوق توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه «مقام امامت در کهنسالی به ابراهیم داده شد» دلیل این ادعا در خود آیه آمده است. توضیح اینکه بعد از آنکه خدا این مقام را به ابراهیم ارزانی کرد او پرسید: آیا از دودمان و فرزندان من کسی به این مقام می رسد؟ (و من ذریتی) معلوم می شود که ابراهیم در این هنگام امید به «فرزند» داشته است به همین خاطر از امامت آنها سوال کرده است این در حالی است که تا پیری امیدی به فرزند داشتن نداشت زیرا در سوره حجر آمده وقتی ملائکه به او بشارت فرزند دادند گفت: «آیا با آنکه پیرى به من رسیده، مژده‏ ام مى‏ دهید؟ به چه مژده مى‏ دهید؟» (حجر: ۵۴) بنابراین او به هنگام امامت فرزند داشته پیر بوده است و این تاکیدی است بر اینکه امامت به او در پس از سالها نبوت و در سن پیری بعد از تمام آزمایشات سخت و سهمگینی اعطاء شد که در نکته قبل به برخی از آنها اشاره کردیم.
  • حال از اهل انصاف سوال می کنیم: آیا رواست خدا پس از این همه آزمایشات سخت و پس از سالها عهده داری مقام نبوت و در سنین پیری حضرت ابراهیم به او مقامی را بدهد که از نبوتی که سالها داشته است کم ارزش تر یا مساوی باشد؟ آیا لازمه دریای رحمت الهی این نیست که از سر عدالت یا حداقل از سر فضل و بخشش بعد از این همه امتحان سخت به او مقام برتری اعطاء نماید؟
  • در یک مقیاس بسیار ناچیز تر آیا معقول است معلمی دانش آموز دیپلمه اش را به امتحانی سخت دعوت کند و او ساعتها و روزها و ماه ها و سالها تلاش کند، تحصیل نماید و تحقیق کند در نهایت با همه مشکلات از این امتحان سخت با بهترین نمره قبولی سربلند بیرون آید و دست آخر معلم به او مدرک سیکل یا دیپلم بدهد؟! اگر معلم عادل باشد چنین نمی کند تا چه برسد به خدای حکیمی که ذره ای ظلم در ساحت وجود او راه ندارد.
  • بنابر آنچه گفته شد معلوم می شود امامت مقامی است که بسی برتر از نبوت است با این همه بسیار عجیب است که برخی از دانشمندان اهل سنت امامت را در آیه ابتلاء(آیه۱۲۴ سوره بقره) به معنای همان «نبوت» دانسته اند!
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.