مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۴۷ (علم امام ۷)

 ۵۲-۱

  1. در درس های قبل در خصوص علم غیب امام مطالبی مطرح گردید، اینک ممکن است اشکالی به ذهن برسد مبنی بر اینکه: در برخی از آیات قرآن کریم «علم غیب» به خداوند متعال اختصاص یافته است؛ با وجود این آیات چگونه می توان برای «امام» معتقد به علم غیب شده و این گفتمان را سازگار با منطق قرآن کریم دانست؟
  2. برخی از این آیات عبارتند از:

الف. انعام، ۵۹: «کلیدهاى غیب فقط نزد خداست، و کسى جز او به آنها علم ندارد‏.»

ب. نمل، ۶۵: «بگو: در آسمان‏ها و زمین هیچ کس جز خدا غیب نمى‏داند، و آنان آگاهى ندارند چه زمانى برانگیخته مى‏شوند؟»

ج. انعام، ۵۰: «بگو: من به شما نمى‏گویم که خزینه‏ها و گنجینه‏هاى خدا نزد من است، و نیز غیب هم نمى‏دانم»

  1. در پاسخ به این اشکال توجه به چند نکته لازم است:

الف. با کمی دقت این اشکال به «علم غیب پیامبران» و «علم غیب افرادی عادی» – نظیر مادر موسی و … – نیز وارد می گردد و اختصاصی به «علم غیب امام» ندارد. بنابراین لازم است آنها نیز به صورت مطلق بی بهره از علم غیب باشند در حالی که بر اساس آیات قرآن – که در درسهای قبلی از نظر گذشتند – بدون شک پیامبران و حتی برخی افراد عادی از علوم غیبی و پنهانی آگاهی داشته اند.

ب. در قرآن کریم آیات دیگری نیز وجود دارند که به صورت صریح علم غیب را برای «غیر خداوند متعال» ثابت دانسته اند نظیر:

«خداوند داناى غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمى‏کند مگر پیامبرانى را که [براى آگاه شدن از غیب‏] برگزیده است.» (جن: ۲۵ و ۲۶)

«خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند. ولى خدا از میان فرستادگانش هر کس را بخواهد [براى آگاه کردن به غیب‏] برمى‏گزیند.» ( آل عمران: ۱۷۹)

این دو دسته از آیات – آیاتی که علم غیب را منحصر به خدا می دانند و آیاتی که آن را برای غیر خدا نیز مطرح می نمایند – منافاتی با یکدیگر ندارند؛ زیرا علم غیب تقسیم می شود به «علم غیب استقلالى» و «علم غیب وابسته» قسم اول اختصاص به خداوند داشته و قسم دوم در غیر خدا نیز ممکن است. بر این اساس اگر انسان‏هایى بتوانند برخى پرده‏ها را بدرند و رازهایى را بگشایند هرگز سزاوار آن نیستند که به طور مطلق داناى غیب به شمار آیند. (و این مطلبی است که آیات دسته اول به آن اشاره دارند) در عین حال دیگران می توانند در سایه سار وجود الهی به قدر ظرفیت خویش از علم غیب الهی بهره برند (و این مطلبی است که در آیات دسته دوم به آن اشاره شده است.) به این جهت امام على علیه السلام در پاسخ کسى که از اخبار غیبى آن حضرت به شگفت آمده و آن را علم غیب گمان مى‏برد فرمود: این نه علم غیب بلکه علمى است که از دارنده‏ى علم غیب آموخته شده‏است. (بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۱۰۳)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.