مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۱۶ (مهدی موعود علیه السلام در قرآن ۸)

 IMG_20160422_004511

  1. در آیه ۵ و ۶ سوره قصص سخن از «مستضعفان» شده است، انسانهائی که به ضعف کشیده شده اند و ظالمان زمانه امکان به فعلیت رسیدن قدرتهای آنها را سلب نموده اند، ای بسا قادرند اما شرایط به گونه ای فراهم آمده که حکمت را در اعمال قدرت نمی بینند و این همه بدان جهت است که در وادی استضعاف کشیده شده اند.
  2. در این دو آیه خداوند پرده از روى اراده و مشیت خود در مورد این افراد برداشته و پنج امر را در این زمینه بیان مى‏کند که با هم پیوند و ارتباط نزدیک دارند. نخست اینکه ما مى‏خواهیم آنها را مشمول نعمتهاى خود کنیم؛ (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ) دیگر اینکه ما مى‏خواهیم آنها را پیشوا و امام نمائیم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً)؛ سوم اینکه ما مى‏خواهیم آنها را وارثان حکومت جباران قرار دهیم (وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ)؛ چهارم اینکه ما حکومت قوى و پا بر جا به آنها مى‏دهیم (وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ)؛ و در نهایت پنجم اینکه حکومت و قدرت ایشان را که دشمنانشان از آن بیم داشتند و تمام نیروهاى خود را بر ضد آن بسیج کرده بودند به آنها نشان دهیم (وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ)
  3. هر چند این دو آیه در ضمن داستان موسی و بنی اسرائیل و در نهایت پیروزی آنها بر فرعون بیان شده است اما به روشنی پیداست که این دو آیه بشارتی فرازمانی را گوشزد می نمایند بشارتى در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر، بشارتى براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه‏اى از تحقق این مشیت الهى، حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام ص و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه‏ها و تهى‏دستان با ایمان و مظلومان پاکدل که پیوسته از سوى فراعنه زمان خود مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
  4. کاملترین نمونه برای این دو آیه ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین بوسیله «مهدى» ارواحنا له الفداء است. به همین جهت است که علی علیه السلام در کلمه ۲۰۹ از کلمات قصار نهج البلاغه می فرماید: «دنیا پس از چموشى و سرکشى- مانند شترى که از دادن شیر به دوشنده‏اش خوددارى مى‏کند و براى بچه‏اش نگه مى‏دارد – به ما روى مى‏آورد … سپس آیه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ …» را تلاوت فرمود» و نیز همان امام همام در تفسیر آیه فرمود: «آنها (مستضعفان در آیه فوق) آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم هستند که خدا مهدی آنها را بعد از تلاششان برانگیخته و آنها را عزیز و دشمنانشان را ذلیل می‏نماید» (نور الثقلین، ج ۴، ص ۱۱۰)
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.