مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۴۲ (علم امام ۲)

 ۴۷

  1. یکی از شئونات و ویژگی های انبیای الهی «علم» است به همین روی است که در آیات متعددی از قرآن کریم یکی از وظایف آنها «تعلیم» و آموزش علم به پیروانشان دانسته شده است. هنگامی که ابراهیم خانه کعبه را بنا کرد دست به دعا بلند نمود و عرض کرد: «پروردگارا در میان مردمان این قوم پیامبری را از ایشان مبعوث کن که آیات تو را بر آنها تلاوت کند و به ایشان کتاب و حکمت را آموزش دهد و آنان را پاکیزه گرداند» (بقره: ۱۲۹)
  2. بدون شک هیچ پیامبری بدون بهره مندی از علم و آگاهی نمی تواند به نبوت بپردازد زیرا وظیفه او بشارت دادن و ترساندن است و این دو بدون علم و آگاهی حاصل نمی شوند. قرآن کریم می فرماید: « خدا پیامبرانى را مژده دهنده و بیم رسان برانگیخت، و با آنان به درستى و راستى کتاب را نازل کرد، تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، حکم و قضاوت کنند» در این آیه بشارت، انذار و حکم و قضاوت از وظایف پیامبران محسوب شده است و به روشنی پیداست که بدون علم و آگاهی هیچ یک از این سه امر ممکن نخواهد بود.
  3. حال با یک سوال به محضر آیه ابتلاء (بقره: ۱۲۴) مشرف می شویم و یک بار دیگر از خرمن اسرار عمیق این آیه خوشه می چینیم و می پرسیم: «آیا وقتی پیامبران بهره مند از علم آگاهی هستند می توان امامان را فاقد علم و آگاهی محسوب نمود؟» با توجه به مباحثی که در درس های قبلی در ضمن آیه ابتلا بیان نمودیم به روشنی می توان پاسخ این سوال را یافت؛ پاسخ منفی است و امام به حکم این آیه حتما صاحب علم و دانش است. توضیخ اینکه بر اساس این آیه مقام امامت برتر از مقام نبوت است چرا که امامت پس از پیروزی ابراهیم علیه السلام در آزمایشات سختی الهی و در سنی پیری به او ارزانی شد بنابراین اگر مقام نبوت مقام افراد صاحب علم و دانش است مقام امامت – که به حکم آیه ابتلاء برتر از مقام نبوت است – به طریق اولی صاحب علم و دانش خواهد بود.
  4. تا بدین جا ریشه علم امام در دو آموزه قرآنی قرار گرفت: اولا بر اساس درس قبل علم امام لازمه وظیفه خطیر«هدایت تکوینی» است که در آیه ۷۳ انبیاء از آن بحث شد و ثانیا بر اساس این درس علم امام لازمه «برتری مقام امامت بر مقام نبوت است» که در آیه ابتلاء سخن از آن به میان آمد.

در درس بعد ریشه دیگری برای علم امام در قرآن کریم مطرح خواهیم نمود.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.