بصیرت دهی در جامعه برای بانوی مسلمان
امام زمان میفرماید:
دختر رسول خدا برای من الگوی نیکویی است.(۱)اگر بخواهیم در موضوع بصیرت دهی در جامعه تآسی به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها کنیم خصوصا مادران و خواهران ما باید بدانند که آن بانوی با کرامت در دفاغ از حق و حقت در جامعه حاضر شد و به هر شکل ممکن بصرت دهی کرد.با زنان و مردان مدینه و حتی در راه دفاع از حق شخصی خود(فدک)در جامعه حاضر شد و از این مسئله نباید غفلت نمود که فاطمهای که همیشه از مواجهه با نامحرم و مردان اجنبی اجتناب میکند و از اینکه در تقسیم کارها با امیرالمؤمنین (علیه السلام)، فعالیت در خانه قسمت او میشود بسیار خوشحال میگردد همین فاطمه (سلام الله علیها) برای مقابله با انحراف و نفاق در برابر دشمن قد عَلَم میکند البته در کمال پوشش؛ و این درسی برای خواهران و دختران ماست که این بصیرت فاطمی را درک کنند که در جایی که حضور یک بانوی مؤمن انقلابی ضرورت مییابد با اقتداء به فاطمه (سلام الله علیها) در نهایت حجاب و عفّت در جامعه حضور پیدا نماید همانگونه که در تاریخ نقل شده است که:
أَنَّهُ لَمَّا أَجْمَعَ أَبُو بَکْرٍ وَ عُمَرُ عَلَى مَنْعِ فَاطِمَهَ سلام الله علیها فَدَکاً وَ بَلَغَهَا ذَلِکَ لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَهٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا.(۲)
چون أبو بکر و عمر فاطمه بنت خیر البشر را از تصرّف ضیاع فدک منع نمود و این خبر ظلم أثر به آن بضعه پیغمبر رسید مقنعه بر تارک مبارک انداخت و چادر خود را کساء بدن أطهر خویش ساخته با جمعى از خدمتکاران و عورات بنى هاشم و أحفاد ایشان متوّجه مسجد پیغمبر گردید.
از این عبارت مشخص می شود که حضرت زهرا (سلام الله علیها) با سه پوشش که یکی مقنعه و دیگری چادر و سومی حلقهای از زنان بنی هاشم بود به سمت مسجد روانه گردید و در مسجد نیز از پشت پرده شروع به ایراد کلام فرمود. این نحوه رفتار نیز نشان دهنده شیوهای است که برای ایجاد بصیرت در جامعه باید به کار گرفته شود که همگی باید شیوه هایی مشروع باشند. به عبارت دیگر این رفتار حضرت زهرا (سلام الله علیها) تعبیر عملی از این سخن معروف است که هدف وسیله را توجیه نمیکند.
و بدین شکل فاطمه (سلام الله علیها) الگویی را برای همه مؤمنین که به دنبال ایجاد بصیرت هستند در همیشه تاریخ ایجاد نمودند و فریاد تظلم خواهی و دفاع از ولایت را با ارائه الگویی کامل و فاخر در تاریخ ماندگار کردند.
۱)الغیبه (للطوسی)/ کتاب الغیبه للحجه، النص، ص: ٢٨۶
۲)احمد بن علی طبرسی، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج١، ص: ٩٧