مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۹۴ (توسل، دومین نتیجه ولایت تکوینی ۳)

۹۴

وهابیان گمان می کنند که توسل با توحید منافات دارد؛ زیرا بنده باید تنها از خدا کمک بخواهد و کمک خواستن از غیر خدا شرک است! ابن تیمیه – سرشناس ترین عالم این جماعت – برای اثبات این مدعا، گاه به آیات قرآنی استدلال کرده است، از جمله آیات ۵۶ و ۵۷ سوره اسراء «قُلِ ادْعُواْ الَّذِینَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ یمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ عَنکُمْ وَلاَ تَحْوِیلًا أُولَئِکَ الَّذِینَ یدْعُونَ یبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَهَ، بگو: کسانى را که به جاى خدا [معبودان خود] پنداشتید، بخوانید! آنها نمى‏توانند آسیب و گزندى را از شما دفع کنند، و نه [آن را از شما به دیگرى‏] انتقال دهند.کسانى که آنان می خوانند، [خود براى رفع نیازمندى‏هایشان‏] به سوى پروردگارشان وسیله مى‏جویند» روشن است که استدلال به این آیه نمی تواند توسل به اولیاء الله را خدشه دار نماید زیرا:

اولا: اولیای الهی «من دون الله» نیستند بلکه اسبابی هستند که خداوند متعال به اراده خویش آنان را دارای ولایت تکوینی قرار داده است.

ثانیا: اولیای الهی – بر خلاف موجوداتی که در آیه مطرح شده اند – بر اثر بهره مندی از «ولایت تکوینی» به اذن الهی قدرت دارند و اینگونه نیست که «فلا یملکون کشف الضر عنکم» نتوانند اثری در عالم داشته باشند بلکه خداوند خواسته است که آنان دارای اثر باشند.

ثالثا: بر اساس آنچه گفته شد معلوم می شود قرآن در خصوص معبودانی نظیر «بتها» سخن گفته است که اولا مستقل از خدا تصور شده اند (من دون الله) و ثانیا خاصیتی نداشته و قدرتی در کف نداشته اند. بنابراین آیه هیچ ارتباطی به «خواندن اولیای الهی که به اذن او دارای ولایت تکوینی هستند» ندارد.

رابعا: در همین آیه آمده است «آنان که می خوانید خود به دنبال وسیله هستند» مثلا بت ها برای اینکه باقی بمانند و فرسوده نشوند خادمانی در معابد دارند یا ملائکه – که برخی آنان را می خوانند – خود برای تقرب به خدا از وسایلی مثل عبادت و … بهره می برند. بنابراین آیه شریفه اصل توسل را به رسمیت شناخته است نه اینکه آن را به طور کلی نفی کرده باشد و روشن است که توسل در جائی ممکن است که آن وسیله اولا مستقل از خدا تصور نشود و ثانیا دارای خاصیت و قدرت باشد و این هر دو در اولیای الهی که صاحب ولایت تکوینی هستند جمع است بنابراین توسل به ایشان منعی ندارد.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.