مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۸۱ (ولایت تکوینی امام در روایات ۱۱)

۸۱

در درس قبل با بیان برخی از روایات در خصوص غلو، روشن شد که ملاک غلو «کوچک شمردن عظمت الهی» و «اعتقاد به ربوبیت و استقلال بندگان خدا» است. اینک باید دید آیا بین «اعتقاد به ولایت تکوینی گسترده امام» و «غلو» رابطه ای وجود دارد یا نه؟

پاسخ روشن است و هرگز بین این هر دو رابطه ای نیست زیرا اولا با اعتقاد به چنین ولایت تکوینی برای امام هرگز عظمت الهی کوچک شمرده نمی شود بلکه قدرت نمائی خداوند متعال در اینکه مخلوقاتی با چنین عظمت خلق نموده است نمایان می گردد و ثانیا هرگز ادعای ربوبیت برای مخلوق خدا نمی شود زیرا همانطور که ولایت تکوینی در حد محدود خود مستقل از خدا نیست و به اذن الله است در حد گسترده آن نیز همینگونه است و از این جهت هیچ تفاوتی بین این دو نیست.

به عبارت دیگر اگر ولایت تکوینی گسترده غلو باشد ولایت تکوینی محدود – نظیر ولایت پیامبران و افرادی نظیر آصف بن برخیا که در قرآن مطرح شده است – نیز غلو است؛ و اگر ولایت تکوینی محدود غلو نیست – که حق نیز همین است – ولایت تکوینی گسترده امامان نیز رابطه ای با غلو ندارد.

حال می توانیم روایتی را که از امیر المومنین در درسهای قبل نقل کردیم به صورت کامل بیان کنیم که فرمودند: «درباره ما اهل بیت به مقام عبودیت تجاوز نکنید سپس هر آنچه می خواهید در مورد ما بگویید. و غلو نکنید و از غلو بر حذر باشید مانند غلو مسیحیان در خصوص عیسی به درستی که من از غلو کنندگان بیزار هستم» (الاحتجاح، ج ۲، ص ۴۳۸) گویا امام فرموده است: «اگر عبودیت را از ما سلب کردید و هر چه در مورد ما گفتید، گفتید هرگز به دام غلو نمی افتید» و ولایت تکوینی گسترده نیز چیزی جز این نیست. (دقت کنید)

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.