مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۸۰ (ولایت تکوینی امام در روایات ۱۰)

۸۰

آیا پذیرش ولایت تکوینی امامان اهل بیت علیهم السلام به صورت گسترده و در حقیقت «واسطه فیض بودن» ایشان به صورت مطلق، غلو در حق اهل بیت نیست؟ پاسخ این سوال منفی است زیرا در روایات ما همانطور که «نهی از غلو» صورت پذیرفته است، به حد «غلو» نیز اشاره شده است.

حد غلو در روایات شیعه «اعتقاد به ربوبیت و استقلال مخلوق خدا» است، بنابراین اگر کسی یکی از مخلوقات خدا را در حد خدائی بالابرده و برای او در عرض خدا معتقد به استقلال شود – نظیر اعتقادی که مسیحیان نسبت به عیسی علیه السلام دارند – دچار غلو گردیده است.

امام رضا علیه السلام در خصوص غالیان می فرمایند: «کسانی که نسبت به پیامبران ادعای ربوبیت نمایند یا برای امامان و یا غیر ایشان ادعای ربوبیت کنند … ما از آنان در دنیا و آخرت بیزار هستیم» (بحار الانوار، ج ۲۵، ص ۲۷۲)

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می فرمایند: «غلو کنندگان بدترین مخلوقات خدا هستند، ایشان عظمت الهی را کوچک می شمارند و برای بندگان خدا ادعای ربوبیت می کنند. به خدا قسم ایشان بدتر از یهود و نصاری و مجوس و مشرکان هستند.» (همان، ص ۲۶۵)

آری، صرفا فردی که به ربوبیت و استقلال امام اعتقاد یابد در حق ایشان غلو نموده است؛ یکی از یاران امام صادق علیه السلام به نام صالح بن سهل، چنین اعتقادی داشت. روزی امام به او نگاهی کرد و فرمود: «‌ای صالح! به خدا سوگند که ما بنده و مخلوق خدا هستیم و پروردگاری داریم که او را عبادت می‌کنیم و اگر او را عبادت نکنیم، او ما را عذاب خواهد کرد.» (همان، ص ۳۰۳)

بنابراین بین حد گسترده ولایت تکوینی امام و غلو رابطه ای وجود ندارد؛ در این رابطه در درس آینده بیشتر سخن خواهیم گفت.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.