مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۶۷ (ولایت تکوینی از منظر عقل ۱)

۶۷

در مباحث گذشته ثابت نمودیم که اصل ولایت تکوینی در قرآن کریم به رسیمت شناخته شده است و مراتبی از آن برای پیامبران و امامان و حتی افرادی فروتر از ایشان به اثبات رسیده است. اینک در درسهای پیش رو بر آنیم تا این مساله را به عقل عرضه نموده و پاسخ عقل را در خصوص آن جستجو نمائیم.

آیا از منظر عقل ممکن است مخلوقی از مخلوقات خدا دارای ولایت تکوینی باشد؟ آیا می شود فردی به اذن خداوند متعال به صورت خارق العاده در نظام تکوین تاثیر بگذارد؟ ماه را دو نیمه نماید؟ مرده را زنده کند؟ مریضی را شفا دهد و …؟

ناگفته پیدا است که پاسخ عقل به این مساله مثبت است و اثبات چنین امری هیچ محذور عقلی در پی ندارد. توضیح اینکه ولایت تکوینی «اثر گذاری خارق العاده مخلوق خدا به اذن خدا» است؛ اگر خوب دقت کنیم دنیای پیرامون ما پر است از حقایقی که امکان عقلی ولایت تکوینی را فریاد می نمایند. مثلا آب سیراب می کند، آتش می سوزاند، اکسیژن موجب تنفس و حیات ما می شود، جاذبه زمین ما را روی زمین مستقر می گرداند، خورشید در بالای سر ما نور افشانی می کند، نیروی الکتریسته ماشین آلات و دستگاههای برقی ما را به حرکت در می آورد و … در تمام این موارد بدون شک ما شاهد «اثر گذاری مخلوق خدا به اذن خدا» هستیم. زیرا آب و آتش و جاذبه و برق و … همه مخلوق خدا هستند و در نگاه توحیدی ما همه به اذن خدا تاثیر گذارند.

اصل این تاثیر گذاری ها در قرآن کریم نیز به رسمیت شناخته شده اند و کمتر صفحه در قرآن وجود دارد که در آن فعلی به غیر خدا نسبت داده نشود و البته بدون شک تمام این افعال «افعال مخلوقات خدا به اذن خدا» هستند. برای توضیح بیشتر این بحث حتما درس بعد را دنبال نمائید.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.