مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

فاطمه زهرا باعث هدایت امامان معصوم(علیهم السلام)

هدایت امامان معصوم

حضرت زهرا (سلام الله علیها) به فرموده قرآن کریم یکی از بزرگترین هدایتگران بشر بوده و هستند تا آنجا که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

إِنهََّا لَاحْدَى الْکُبرَِ، نَذِیرًا لِّلْبَشَرِ.(۱)

همانا او یکی از بزرگان است که بشر را هشدار می‌دهد.

و امام باقر (علیه السلام) در ذیل این آیه می‌فرمایند:

‏ فِی قَوْلِهِ‏ إِنَّها لَإِحْدَى الْکُبَرِ- نَذِیراً لِلْبَشَرِ قَالَ یَعْنِی‏ فَاطِمَهَ (سلام الله علیها)

و عجیب‌تر آن است که در این بین که اهل بیت عصمت (علیهم السلام) تنها راه هدایت و وسیله سعادت انسان‌ها هستند، حضرت زهرا (سلام الله علیها) باعث هدایت امامان معصوم (علیهم السلام) نیز می‌گردد و هدایتگران امت را نیز به سوی خداوند رهنمون می‌سازد.

آن حضرت علاوه بر تربیت امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) به عنوان دو امام معصوم و سرور جوانان اهل بهشت، با مصحف خود وسیله هدایت امامان دیگر نیز گردیده است. همان‌گونه که امام صادق (علیه السلام) تاریخ ظهور زنادقه را مطرح فرمود و در ادامه فرمودند که این مطلب را از مصحف فاطمه (سلام الله علیها) می‌گویم. سپس در توضیح این کلامشان فرمودند:

زمانی که خداوند تبارک و تعالی پیامبر(صلی الله علیه و آله)  را قبض روح کرد، بر فاطمه (سلام الله علیها) به سبب وفات ایشان آنقدر اندوه وارد شد که غیر از خدا هیچ کسی نمی‌داند. پس خداوند فرشته‌ای را به سوی زهرا (سلام الله علیها)  فرستاد تا او را تسلّی دهد و با او صحبت کند. پس زهرا (سلام الله علیها) این مطلب را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گفت. علی (علیه السلام) به او فرمود: زمانی که آن را احساس کردی و صدایش را شنیدی به من بگو. حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز در وقتی که فرشته الهی می‌آمد به علی (علیه السلام) می‌گفت و آن حضرت نیز هر آنچه که می‌شنید می‌نوشت تا اینکه آن شنیده‌ها به صورت مصحفی درآمد. سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند: آگاه باش که در آن از حلال و حرام چیزی نیست، بلکه در آن علم اتفاقات آینده است.(۲)

در برخی روایات نیز وارد شده که این فرشته الهی جناب جبرئیل امین بوده است(۳)

و شگفت‌ اینکه حتی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز که خود مَهدیّ الاُمَم هستند نیز می‌فرمایند:

و فِی‏ ابْنَهِ رَسُولِ‏ اللَّهِ ص لِی أُسْوَهٌ حَسَنَه.(۴)

و عجیب‌تر آنکه حتی سید الأوصیاء حضرت علی (علیه السلام) نیز از نور وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها) بهره‌مند گردیده‌اند. نمونه‌ای از این نورافشانی دریاهای نور را در این مجال مطرح می‌نماییم:

از على (علیه السّلام) روایت شد که فرمود:

ما نزد رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) نشسته بودیم که آن حضرت فرمود: به من بگویید که چه چیزى براى زنان بهتر است؟

همه ما از جواب بازماندیم و متفرّق شدیم، و من نزد فاطمه آمدم و آنچه را که پیامبر از ما پرسیده بود و ما نتوانسته بودیم جواب دهیم، براى او باز گفتم. فاطمه گفت: ولى من جواب این سؤال را مى‏ دانم، بهترین چیز براى زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند.

على (علیه السّلام) گوید: من به نزد رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) بازگشتم و به آن حضرت گفتم: اى رسول خدا! من پاسخ آن سؤال را مى‏دانم و آن این است که بهترین چیز براى زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند.

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: چرا هنگامى که نزد من بودى این جواب را بیان نکردى، بگو بدانم چه کسى آن را به تو تعلیم داده است؟

گفتم: فاطمه (سلام الله علیها) ،پس رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) از این امر تعجّب کردند و گفتند: همانا فاطمه پاره‏اى از تن من است.(۵)

آری! آن بانوی عظیم الشأن که در زمان خودش نیز تلاش وافری در جهت هدایت مردم و جامعه اسلامی مبذول داشت در طول تاریخ باعث هدایت انسان‌های زیادی گردید و این هدایت‌ها نه تنها برای عموم مسلمانان انجام شده است بلکه برای اولیاء خدا نیز بوده و باعث تقرب به خداوند و مایه هدایت بیشتر آن‌ها گردیده است .

و این‌گونه فاطمه (سلام الله علیها) باعث هدایت مسلمین و حتی اولیاء الهی می‌گردد و تمامی خلائق غیر از نبی مکرّم اسلام از نور وجود ایشان در جهت هدایت بهره‌مند می‌‌شوند.

پ ن:
۱)سوره مدثر، آیه ٣۶
۲)إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمَّا قَبَضَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) دَخَلَ عَلَى فَاطِمَهَ مِنْ وَفَاتِهِ مِنَ الْحُزْنِ مَا لَا یَعْلَمُهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَرْسَلَ إِلَیْهَا مَلَکاً یُسَلِّی عَنْهَا غَمَّهَا وَ یُحَدِّثُهَا فَشَکَتْ ذَلِکَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَقَالَ لَهَا إِذَا أَحْسَسْتِ بِذَلِکَ فَسَمِعْتِ الصَّوْتَ فَقُولِی لِی فَأَعْلَمْتُهُ فَجَعَلَ یَکْتُبُ کُلَّمَا سَمِعَ حَتَّى أَثْبَتَ مِنْ ذَلِکَ مُصْحَفاً قَالَ ثُمَّ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ فِیهِ مِنْ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ لَکِنْ فِیهِ عِلْمُ مَا یَکُونُ.
محمدبن یعقوب کلینی. کافی (ط – دارالحدیث)، ج‏١، ص ۵٩۶
۳) بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد (صلى الله علیهم)، ج‏١، ص: ١۵٣
۴) الغیبه (للطوسی)/ کتاب الغیبه للحجه، النص، ص: ٢٨۶
۵)زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد ۴٣ بحار الأنوار)،ص٣١٩

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.