مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تاریخ دقیق ولادت حضرت زهرا-سلام الله علیها-

در مورد این که حضرت فاطمه(س) در سال پنجم بعثت به دنیا آمده است یا نه، بین مورخین اختلاف نظر می باشد و اگر این قول را بپذیریم که در سال پنجم بعثت به دنیا آمده است و  حضرت خدیجه هم در چهل سالگی با پیامبر (ص) که ۲۵ ساله بوده اند ازدواج کرده است باید پذیرفت که جناب خدیجه در سن ۵۹ سالگی حضرت فاطمه(س) را به دنیا آورده است که مقداری بعید به نظر می رسد اما امر محالی نیست، خصوصا که زنان قریش در سن ۶۰ سالگی یائسه می شوند.

 مهمتر از همه این است که این نوشته های تاریخی از دقت کافی بر خوردار نیست و نمیتوان  مثلا به راحتی گفت که پیامبر(ص) وقتی که با خدیجه(س) ازدواج کرد حضرت خدیجه ۴۰ ساله بوده بلکه آن زمان شناسنامه دقیقی در کار نبوده است و چه بسا مثلاً ۳۵ ساله یا حتی کمتر هم بوده است. و به هر تقدیر جای این احتمالات موجود است چون در آن عصرها ضبط وقایع و نوشتن آن معمول نبوده است.

 با این که در تاریخ تولد حضرت فاطمه(س) اختلاف وجود دارد و علت آن هم همین است که گفته شد که در آن روزگاران ثبت وقایع معمول نبوده است ولی مجموعهقرائن و شواهد از مورخان شیعی نشان می دهد که تولد آن حضرت بعد از بعثت بوده است. به هر تقدیر گروهی هم تولد آن حضرت را پنج سال قبل از بعثتدانسته اند که عمدتاً مورخین اهل سنت این نظر را داشته اند ولی چنان چه شیخطوسی در کتاب مصباح المتهجد خود آورده است که حضرت زهرا(س) در هنگام عروسی ۱۳ ساله بوده اند و اگر این نقل درست باشد باید تولد ایشان در سال اول بعثت بوده باشد که سن حضرت خدیجه حدود ۵۵ تا ۵۴ بوده است.

 

(برای شرح و تفصیل این مسأله می توانید به کتاب زندگانی فاطمه زهرا(س) نوشته دکتر سید جعفر شهیدی و کتابی به همین نام از سید هاشم رسولی محلاتی رجوع کنید.)
منبع:
پایگاه حوزه
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.