مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

اسرار موفقیت (۱)

images.jpgث

یکی از راز های موفقیت در انسان عزم راسخ و همت بلند داشتن فرد است .

وَ قَالَ علی علیه السلام : قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ (۱) ارزش هر کس همسنگ همّت اوست . قدر انسان یعنی همان اعتباری که شخص نزد دیگران دارد . بلند همتی یعنی اینکه انسان بر یک حد از امور که باعث فزونی و فضیلت وبرتری او شود بسنده نکند بلکه به بالاتر از ان فکر کند وبرای رسیدن به آن تلاش کند.

شخصی که همت بلند داشته باشد همیشه سعی وتلاش میکند که بهترین باشد و همیشه برای رسیدن به حد اعلا تلاش میکند و به کم قانع نمی باشد. خداوند کریم هم در این زمینه میفرماید : فَاستَبِقُوا الخَیراتِ (۲) یعنی در کارهای خیر از همدیگر سبقت بگیرید.

همت بلند داشتن یک پیش نیازهایی لازم دارد که من به مواردی از آن اشاره میکنم:

  1. آگاهی : هر کسی که میخواهد همت بلند داشته باشد باید نسبت به آن مساله آگاهی داشته باشد وهر چه قدر آگاهی شخص بیشتر باشد در کارش جدی تر خواهد بود . مثلا شما فرض کنید از در کتابفروشی محل که اکثر اوقات به آن سر میزنید کتاب های مختلفی میبینید و خرید نمی کنید ، در یکی از روزها استاد در کلاس کتابی را معرفی میکند ودر مورد آن به شما اطلاعات و آگاهی میدهد شما در اولین فرصت به کتابفروشی میروید و آن را خریداری میکنید در حالی که در روز های قبل هم کتاب را می دید ولی چون اطلاعی از آن نداشتید خریداری نمی کردید.

پس آگاهی اولین قدم برای همت بلند داشتن است.

  1. اراده بلند داشتن : از شرایط همت بلند داشتن این است که انسان اراده خود را بالا ببرد وقتی اراده وتصمیم بر کاری گرفت سعی کند آن را به نحو احسن انجام دهد تا موفقیت برای او حاصل شود.
  2. روزه گرفتن : این عمل عبادی همت و اراده انسان را تقویت می کند و بالا میبرد.

روزه، اراده اجتماع را قوی و همت جامعه را بلند و بر هواها و امیال و شهوات، حاکم و مسلط می‌سازد.

کسی که توانست مدت ۱۴ ساعت کمتر یا بیشتر در شدت گرما، طعام و غذا را ترک و زحمت و رنج تشنگی را تحمل کرده و از لذایذ جنسی خودداری کند، می‌تواند برای خاطر مصالح بزرگ اجتماعی و برای حفظ شرف و آبروی خود و جامعه نیز شکیبایی ورزد و زحمات و دشواری‌ها و ناراحتی‌ها را برای نیل به مقاصد عالی اجتماعی متحمل شود.

یگانه چیزی که سبب امتیاز افراد و اجتماعات از یکدیگر و باعث پیروزی و غلبه آن‌ها بر مشکلات است، قوت اراده و عزم سخت است که هر ملتی از آن بیشتر برخوردار باشد، بیشتر می‌تواند با مشکلات و مصایب دست و پنجه نرم کند و مصالح عالی عمومی را با بذل مصالح و منافع شخصی و ترک هواهای نفسانی بازخرید کند.

نقش روزه و تأثیر آن در تکمیل و تقویت اراده، بسیار مهم است؛ زیرا روزه تمرین صبر و خویشتن‌داری و قوت اراده و ایجادکننده عزم محکم به واسطه ترک لذایذ حلال، و سبب صبر و شکیبایی در ترک لذایذ حرام است. (۳)

در اینجا کلامی از مقام معظم رهبری در مورد امام خمینی (ره) نقل میکنیم :

شخصیت امام تا حد بسیار زیادى به اهمیت و عظمت آرمان هاى او مربوط مى ‏شد. او با همت بلندى که داشت، هدف هاى بسیار عظیمى را انتخاب مى‏ کرد. تصور این هدف ها ، براى آدم هاى معمولى دشوار بود و مى پنداشتند آن هدف هاى والا ، دست نیافتنى هستند ؛ لیکن همت بلند و ایمان و توکل و خستگى ناپذیرى و استعدادهاى فراوان و توانایی هاى اعجاب انگیزى که در وجود این مرد بزرگ نهفته بود ، به کار مى افتاد و در سمت هدف هاى مورد نظرش پیش مى رفت و ناگهان همه مى ‏دیدند که آن هدف ها محقق شده ‏اند.(۴)

همت بلند دار که مردان روزگار               با همت بلندبه جایی رسیده اند

—————————————————————————————————————————————————

  1. نهج البلاغه ، حکمت ۴۴
  2. مائده / ۴۸
  3. سخنان آیت الله العظمی صافی
  4. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت نخست وزیر و هیئت وزیران ۱۶/۳/۱۳۶۸
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.