مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

آداب غذا خوردن از کلام امام حسن مجتبی (علیه السلام)

images.jpg12

همان طوری که می دانید دین اسلام برای کل زندگی ما برنامه دارد و اگر انسان میخواهد در زندگی خود موفق باشد باید کلام معصومین (علیهم السلام) را در زندگی خود به کار ببندد تا زندگی موفق وسالمی داشته باشد. تا حالا به این فکر کردید که ما وقتی سر سفره غذا می نشینیم باید چه کارهایی را انجام دهیم ، به عبارتی آداب غذا خوردن را از دیدگاه اسلام مطالعه کردیم یا نه ؟

امام حسن مجتبی (علیه السلام) در کلامی زیبا و ناب آداب غذا خوردن را بیان نموده است که من برای شما میگویم.

قـالَ الامامُ الحَسنُ علیه السلام :

«فِى المائِدَهِ اثْنَتَى عَشَرَ خِصْلَهً یَجِبُ عَلى کُلِ مُسْلِمٍ أَنْ یَعْرِفَها، أَرْبَعٌ فیها فَرْضٌ، وَأَرْبَعٌ سُنَّهٌ، وَأَرْبَعٌ تَأْدیبٌ: الفَرْضُ: المَعْرِفَهُ، الرِّضا، التَّسْمِیَهُ، الشُّکْرُ. اَلسُّنَّهُ: الوُضُوءُ قَبْلَ الطَعامِ، الجُلُوسُ عَلىالجانِبِ الأیْسَرِ، الاکْلُ بِثَلاثَهِ أَصابِعَ، وَلَعْقِ الأصابِعِ. التَأْدِیبُ: الاکْلُ مِمّا یَلیکَ، تَصْغِیرُ اللُّقْمَهِ، تَجْویدُ المَضْغِ، قِلَّهُ النَظَرِ فى وُجُوهِ الناسِ».

من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۲۷، ح۳۸.

امام مجتبى علیه السلام فرمود:

«سزاوار است مسلمان هنگام غذاخوردن دوازده چیز را رعایت نماید. که چهارتاى آن واجب (اخلاقى) و چهار امر دیگر آن سنت و سیره اسلامى است و چهارتاى باقى مانده، از آداب محسوب مى گردد.

اما چهار امر لازم: ۱ ـ شناسایى غذا ۲ ـ خشنود بودن بدانچه روزى ات گردیده ۳ ـ نام خدا را بر زبان جارى کردن (بسم اللّه گفتن) ۴ ـ شکر گزارى در برابر نعمتى که به تو داده شده.

اما چهار موضوعى که مراعات آن ثواب وسنّت است: ۱ ـ وضو گرفتن پیش از شروع به غذا ۲ ـ نشستن بر جانب چپ بدن ۳ ـ غذا را با سه انگشت بردارد و بخورد. ۴ ـ انگشتان خود را بلیسد.

و چهار امر باقى مانده که از ادب اسلامى به شمار مى رود: ۱ ـ لقمه را از جلو خویش بگیرد ۲ ـ لقمه هاى غذا را کوچک بردارد ۳ ـ غذا را خوب بجود ۴ ـ به صورت دیگران نگاه نکند.»

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.