مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

خانواده در سیره نبوی

IMG_20160413_125211

خانواده در سیره نبوی

در سیره نبوی به بنیان خانواده تاکید فراوان شده است و در نزد پیامبر وائمه معصومین در مورد خانواده تعبیرات شگفت انگیزی به کار رفته است که آدم را به حیرت وا میدارد.

پیامبر اکرم (ص) در سخنی گهر بار میفرماید:

«ما بنی فی الاسلام بناء أحبّ إلی اللَّه عزّوجلّ و أعزّ من التّزویج»

هیچ بنایی در اسلام نزد خداوند محبوب تر و عزیزتر از ازدواج نیست. (۱)

رسول اکرم ازدواج را در این حدیث به بنائی محبوب و عزیز نزد خود تعبیر کرده است و نکته ای که در آن است اینکه در این حدیث تعبیر به صیغه افضل آمده است و این خود اهمیت مطلب را برای ما میرساند . و اسم تفضیل در قواعد عربی ، اسمى است که بر زیادى وصف موصوفى بر موصوف دیگر، دلالت مى کند.

در حدیث دیگری ایشان میفرمایند :

قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم:یفتح ابواب السماء بالرحمه فى اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فى وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبه، و عند النکاح. (۲)

درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى‏شود:۱- موقع بارش باران.۲- زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مى‏نگرد.۳- هنگام گشوده شدن در کعبه.۴- هنگام برپایى مراسم عقد و عروسى.

پس در نتیجه ، پیامبر(ص) در این دو حدیث تاکید فراوان به ازدواج نموده است و ایشان میخواهند این نکته را به ما بفرمایند که ؛ سلوک و بندگی و رشد و کمال نه تنها با ازدواج و تشکیل خانواده منافاتی ندارد بلکه تشکیل خانواده وازدواج یکی از موارد مهم و اساسی در جهت رسیدن به کمالات انسانی می باشد.

———————————————————————

۱- مکارم الاخلاق، ص۱۹۶

۲- بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۱

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.