مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

الگوهای زیبای فضایل اخلاقی (۱)

الگوهای زیبای فضایل اخلاقی (1)

گروهی بر این اعتقاد میباشند که اخلاق و رشد معنوی برای جامعه ضروری میباشد ولی در صورتی که دین در آن دخالت نداشته باشد و جدای از تعلیمات مذهبی باشد.به عقیده این گروه اخلاق چیزی است که ، منافع و لذت های انسان را تأمین میکند و در صورتی که دین جلوی این لذت های مادی را خواهد گرفت.

اگر به متون اسلامی مراجعه شود در می یابیم که توجه به اخلاق از طریق مبانی معارفی اهل بیت علیهم السلام و امام عصر عجل الله تعالی فرجه ضروری میباشد و اخلاق بدون توجه به مبانی معرفتی معنی ندارد.

در قرآن و روایات و متون اسلامی به چهار نکته اساسی در زمینه اخلاق با توجه به مبانی معارفی اهل بیت علیهم السلام اشاره شده است که این نکات عبارتند از :

  1. اسوه والگو بودن اهل بیت (علیهم السلام)
  2. انس با امام (علیه السلام)
  3. باز گرداندن امور به اهل بیت (علیهم السلام)
  4. عهد وپیمان شیعه وبیعت آنان با امام عصر (عجل الله تعالی فرجه)

قسمت اول : اسوه والگو بودن اهل بیت (علیهم السلام)

از امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) نقل شده که فرمودند:
وفی ابنه رسول الله علیه وآله وعلیها لی اسوه حسنه در وجود مقدس دختر رسول الله (صلی الله علیه وآله) برای من اسوه والگوی نیکوئی است. (1)
اگر صدیقه کبری (سلام الله علیها)، دختر رسول گرامی اسلام برای امام زمان (علیه السلام) اسوه والگوی نیکو باشد – که هست – پس تکلیف ما به عنوان شیعیان آن حضرت بسیار روشن است.

در بعد تربیت انسان علاوه بر مطالعه کتب اخلاقی و تربیتی و اطلاع از حقایق و معارف اخلاقی نمی تواند او را به مرحله سعادت اخلاقی نهایی سوق دهد بلکه در کنار مبانی نظری باید مبانی عملی هم دقت شود و برای خود الگو و اسوه های محبوب داشته باشد و در کنار این الگوها خصلت های زیبا تربیت میشود و به حد اعلای خود میرسد.

قرآن کریم در مورد رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرماید:
لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه .  در وجود مقدس حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) برای شما الگوی نیکو است. (2)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام آیینه تمام نمای ارزشهای الهی و انسان های کاملی بودند و بشریت برای رشد و تربیت اخلاقی معنوی نیازمند به الگو پذیری از این امامان معصوم میباشد .

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و سیره بزرگوار آن حضرت ، سرمشق برای بشریت میباشد و خود بزرگترین مربی برای رشد و تربیت اخلاق میباشد لذا آنها که مدعی پیروی از او دارند و خود را منتظر واقعی آن حضرت میدانند و دلداده جمال محبوب اویند ، باید لحظه لحظه زندگی خود را و اخلاق و رفتارشان را با خصلت های زیبای او تطبیق دهند.

پی نوشت ها : 

1- کلمه الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه صفحه ۳۰۴

2- سوره احزاب/ آیه 21

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.