مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

تقسیم بندی مدعیان دروغین مهدویت+اینفوگرافی

۶۰۰

مدعیان مهدویت یا مُتَمَهدیان ویا مدعیان دروغین به کسانی گفته می‌شود که در طول تاریخ، به دروغ خود را به عنوان مهدی موعود معرفی کرده‌اند، و یا اینکه خودشان ادعایی نداشته‌اند، لیکن گروهی، از روی نادانی و شدت گرفتاری و یا از روی غرض، آنها را مهدی موعود می‌پنداشتند.

از جمله مسائلی که بیانگر اهمیت «‌مسئله مهدویت‌» است، این است که در طول تاریخ، به نام کسانی برخورد می‌کنیم که با جعل و تطبیق نام «‌مهدی موعود‌» بر خود، و یا اطلاق این عنوان از سوی دیگران به آنها، داعیه‌های بزرگی داشته، یا برای آنها قائل بودند که این خود یکی از ادله مهم در اصالت مهدویت است.

کسانی که در تاریخ بدین عنوان شهرت یافته‌اند، به سه گروه قابل تقسیم‏‌اند:

کسانی که دیگران با انگیزه‏‌های خاصی، آنان را «‌مهدی‌» نجات بخش خواندند.
کسانی که به انگیزه جاه‏‌طلبی و قدرت‌خواهی، چنین ادعای دروغینی مطرح نمودند.
کسانی که طبق نقشه استعمار و به اشاره دشمنان اسلام، دست به چنین فریبی زدند و خود را مهدی نجات بخش، معرفی کردند.
گروه اول
از تاریخ این واقعیت دریافت می‌گردد که برخی از کسانی که مهدویت بدانان نسبت داده شده، نه از سوی خود آنان سرچشمه گرفته و نه خود بدان ادعا راضی بودند؛ بلکه یاران و پیروان آنان چنین عنوانی را به آنها نسبت داده و این اندیشه را در آن روزگاران در میان گروه‏ها و مراکزی گسترش دادند. پیروان آنها کوشیدند تا برخی علایم و نشانه‏‌های حضرت مهدی‏ علیه‌السلام را – که در انبوه روایات آمده – به این چهره‏‌ها تطبیق و تفسیر نمایند. برای نمونه از این گروه می‌توان بدین چهره‏‌ها اشاره کرد:

محمد حنفیه (کیسانیه)
زید فرزند امام سجادعلیه‌السلام
محمد بن عبداللّه محض معروف به نفس زکیه
گروه دوم
اینان کسانی بودند که به انگیزه‌‏های فریبکارانه و جاه‏‌طلبانه، ادعای مهدویت نمودند و برای جلب عواطف و احساسات، تسخیر دل‏‌ها و قلب‏‌ها و به دست آوردن قدرت،، به دروغ خود را مهدی نجات بخش معرفی کردند.

از جمله آنان مهدی عباسی است. پدرش منصور دوانیقی ادعا کرد که پسرش «‌مهدی عباسی‌» همان مهدی موعود است.

جعفر کذاب از دیگر افراد این گروه است.

گروه سوم
اینان عناصری بودند که بر اساس نقشه استعمار و به اشاره استعمارگران، ادعای مهدویت نمودند. از چیزهایی که در این میدان از آن سوء استفاده شد، اندیشه و عقیده به مهدی موعود بود. استعمارگران در این راه برخی عناصر را به دلخواه خویش تربیت کرده و به آنان دستور دادند تا ادعای مهدویت نمایند و آنان را با همه امکانات در این راه یاری کردند که برای نمونه می‌توان به علی محمد باب‌ اشاره نمود که فرقه بابیه را پایه‌گذاری کرد.

 

منبع متن:سایت کج راه

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.