مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دعوت نامه امام زمان برای مردم

زیارت آل یاسین از جمله زیارتهای مشهور امام زمان(علیه السلام) است.در این زیارت ۲۳ سلام  آمده که با خواندن این زیارت و دقت در معانی آن شناخت و معرفت ما نسبت به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) بیشتر می شود.
در سلام دوم که با عنوان دعوت نامه امام زمان برای مردم آورده ایم، میخوانیم:

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ
سلام بر تو ای خواننده خلق به سوی حق و ای پرورش گر آیات خداوند

داعی الله یعنی ای کسی که بندگان خدا را به سوی خدا می خوانی و دعوت می کنی. و این یک مقام است برای امام زمان(عجل الله)که به آن مقام داعویت و دعوت نمودن میگویند.آن حضرت در هر دو عصر غیبت و ظهور به نحوی به این مقام قیام نموده این وظیفه بس خطیر را ایفا می نماید.
هر کس نمی تواند داعی الله باشد. داعی الله کسی است که از جهل و خطا و لغزش و نادانی محفوظ و مصون است و الا داعی الله حقیقی نیست. همچنین داعی الله باید عالم بالله باشد و الا نمی تواند داعی و خواننده و رساننده خلق به خالق باشد. چگونه کسی می تواند به چیزی که نمی شناسد و علم ندارد دعوت کند؟ نتیجتا از خود این جمله می توان مقام عصمت و قداست و علم وآگاهی مطلق آن حجت مطلقه حق و داعی الله مطلق را استفاده کرد.
از سال ۲۶۰ هجری تا به حال و از حال تا آن زمان که اراده حق متعال به حیات آن حقیقت حیات تعلق گرفته است، صاحب مقام داعی اللهی بوده و هست و خواهد بود. او از همه دعاه الی الله در این مقام بیشتر جا داشته و دارد که آباء گرامی و اجداد طاهرینش هر کدام چند سالی بیش تکیه گزین این مسند نبودند.

ربّانی آیاته :ربانی کسی است که تمسکش به دین و اطاعت خدای – تعالی – محکم و شدید باشد.
بنابر معانی که برای ربّآنی آورده اند معنای این سلام چنین میشود:
سلام بر تو ای کسی که در میان آیات پروردگار و نشانه های او پیوند و ارتباط با دین و طاعت حق از همه بیشتر است تا آنجا که خودت نفس دین هستی و اطاعت از تو اطاعت از خدا است. سلام بر تو ای کسی که مربی و تربیت کننده آیات حق متعالی.
بنا بر این معنا، جمله بیانگر مقام منیع ربانی آن وجود مقدس نسبت به همه آیات خلقت می باشد. خداوند سبحان تربیت و پرورش جمیع آیاتش را بجمیع معنی الکلمه به خاندان رسالت، علیهم السلام، اضافه نموده است.(۱)
برای معانی این فراز احتمالات دیگری  داده شده است،احتمالی که در معنای این جمله به نظر می رسد این است: سلام بر تو ای ربانی; ای نشانه خداگونه; ای آیه هستی; نشانه هستی; ای مخلوق هستی; آیه و نشانه و مخلوق و بنده ای خداگونه و خدانشانه; با حفظ جهت مخلوقی و امکانی و حدوثی و همه آنچه در چنین مقامی باید لحاظ شود که: «لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک; فتقها و رتقها بیدک…»(۲)

۱)برگرفته از کتاب «سلام بر پرچم افراشته »، تالیف: سید مجتبی بحرینی
۲) مصباح المتهجد: ۷۴۰ (از توقیع شریف دعای ماه رجب)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.