مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

آیا در قرآن کریم آیه ای در مورد ظهور امام زمان (عج) وجود دارد؟

آیا در قرآن کریم آیه ای در مورد ظهور امام زمان (عج) وجود دارد؟

هرچند نیاز نیست هر موضوع صحیحى با تمام جزئیات وخصوصیاتش در قرآن کریم آمده باشد، زیرا بسیارى از موارد واقعیت دارد ولى وحى الهى به جزئیات متعرض نگشته است.

اما جواب سۆال مذکور مثبت است. آیات بسیارى پیرامون حکومت جهانى امام عصر(علیه السلام) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهاى معتبر وگرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها (علامه مجلسى) که در کتاب شریف بحار الانوار بابى را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان(علیه السلام) تاویل شده، اختصاص داده است، وما در این جا به چند نمونه اکتفا مى کنیم:

۱- (در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما به ارث مى برند). (۱) واینان قائم آل محمد ویاران او مى باشند.

۲- (خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین ها غالب شود؛ هرچند مشرکین نخواهند). (۲) بنابر روایتى از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است، این آیه درباره قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) است، وى امامى است که خداوند او را بر همه کیش ها و آیین ها غالب گرداند.

۳- (خداوند به کسانى که از شما ایمان آورده وعمل صالح پیشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقه خلیفه کرد. و ثابت مى دارد دین آنها را، که براى آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل به امن کنیم، و اینان هیچ گاه به من شرک نورزند). (۳)

در کتاب (غیبت) شیخ طوسى، روایت شده که این آیه نیز درباره مهدى موعود(عجل الله تعالی فرجه) و یاران او نازل شده است.

۴- (ما اراده کرده ایم بر آنان که در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم).(۴)

در (غیبت)، شیخ طوسى از امیرالمۆمنین(علیه السلام) روایت مى کند که در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبرند، که خداوند مهدى آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز ودشمنان ایشان را ذلیل گرداند.

۵- (بدانید که خداوند، زمین را پس از مردنش زنده مى گرداند، ما آیات خود را براى شما بیان کردیم تا در آن باره تعقل کنید). (۵)

در (غیبت)، شیخ طوسى از ابن عباس روایت نموده که در تفسیر این آیه گفت: خداوند زمین مرده را بعد از بیدادگرى اهلش، با ظهور قائم آل محمد اصلاح کند.

علامه مجلسى در همین رابطه ۶۰ آیه از آیات قرآن کریم را با روایات مربوطه ذکر فرموده که علاقه مندان مى توانند به کتاب وى مراجعه نمایند. (۶)

برگرفته از تبیان با تلخیص و اضافات
پی نوشتها:

(۱) (ولقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون). (انبیاء/۱۰۵).

(۲) (هو الذى ارسل رسوله بالهدى ودین الحق لیظهره على الدین کله ولو کره المشرکون). (صف /۹).

(۳) (وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض کما استخلف الذین من قبلهم..).. (نور /۵۴).

(۴) (ونرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین). (حدید /۱۵).

(۵) (اعلموا ان الله یحیى الارض بعد موتها، قد بینا لکم الآیات لعلکم تعقلون). (حدید/۲۶).

(۶) مهدى موعود، ترجمه على دوانى، ص ۲۷۲-۲۴۶.

اشتراک گذاری
1 دیدگاه
  1. A می گوید

    ۰۹۱۹۸۸۸۷۴۷۹

    بنام خدا
    برای اصلاح چکار باید کرد؟

    در بعضی از تفاسیر مهم قران شبهاتی و اشتباهاتی وجود دارد که مردم را از فهم صحیح این آیات دور کرده و گمراه نموده و عاقبت آنها را خراب کرده……..

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.