مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

«اقلیت کفار معاند»ادیان در عصر ظهور۳۸


بر اساس آنچه بیان شد می توان از روایات دو معنای به ظاهر متعارض و ناسازگار را برداشت نمود:

الف. در عصر ظهور کفار نابود می شوند و تمامی مردم جهان در دایره مسلمانان داخل می شوند.

ب. در عصر ظهور کفار در اقلیت قرار می گیرند و قدرتی برای مقابله با اسلام نخواهند داشت.

هر دو احتمال شواهدی از روایات دارند اما به نظر می رسد احتمال دوم احتمال صحیح است یعنی اینگونه نیست که افراد به اجبار در اسلام داخل شوند بلکه اکثریت با دیدن جاذبه های اسلام از روی انتخاب آزاد و عاقلانه اسلام را می پذیرند و اقلیت محدودی اینچنین نمی کنند بلکه بر عناد خود باقی می مانند اما قدرتی برای مقابله با اسلام و حکومت اسلامی حضرت ندارند.

شاهد ترجیح این احتمال دو آیه از آیات قرآن کریم است:

در آیه اول خداوند متعال می فرماید: «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‏؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.»[۱]

در ذیل این آیه روایات متعددی وارد شده است و مصداق آن را «حکومت عدل امام زمان» (عج) معرفی کرده است.[۲] با توجه به مفاد همین آیه می بینیم که در آن سخن از «نابودی مشرکان» نیست بلکه سخن از «غلبه مسلمانان بر مشرکان» و مغلوب شدن مشرکان است. در انتهای آیه تعبیر «و لو کره المشرکون» دلالت دارد بر اینکه مشرکان باقی می مانند اما قلبا راضی به پیروزی اسلام نیستند! آری ایشان که در اقلیت فرو می روند و جماعتی مغلوب می شوند توان مقابله با اسلام را نخواهند داشت.

پی نوشتها:

[۱] توبه: ۳۳.

[۲] ر.ک: تفسیر «نو الثقلین» و «البرهان»، ذیل آیه شریفه.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.