تکامل عقل در عصر ظهور ۴۸


تکامل عقل در عصر ظهور ۴۸
در روایت معروفی آمده است: «اذا قام قائمنا وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم‏؛ چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مى‏گذارد و عقول آنان را متمرکز و جمع ساخته و اخلاق‏شان را کامل مى‏کند.»[۱]بر اساس این روایت حضرت برای بشری «عقل کامل» به ارمغان می آورد و عقلی را که در امور واهی مشغول شده است جمع و متمرکز می سازد و اخلاق بشریت را به کمال می رساند.

در توضیح این روایت باید به این نکته توجه نمائیم که اساسا تنها علت «تحقق اخلاق» در بستر جامعه، بهره مندی از عقل است، عقل ریشه رعایت تمامی اصول اخلاقی است و بی عقلی و جهل سر منشاء تمام مفاسد اخلاقی فردی و اجتماعی است. این نکته مهم در روایت فراوانی مورد اشاره قرار گرفته است.[۲]

در مقام سنجش میزان اخلاقی محوری یک فرد و یک جامعه هرگز نباید تنها به مظاهر دینی ـ مثل اقامه نماز و روزه و حجاب و … ـ بسنده کرد بلکه به تعبیر روایات لازم است میزان بهره مندی افراد از قوه عقل را مهمترین ملاک قرار داد.[۳] آری این مهمترین ملاک در عصر ظهور بیشترین بروز را می یابد. امید است که این ایام فرخنده را درک نمائیم.

[۱] الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص ۸۴۱.

[۲] مفصل ترین روایت در این خصوص حدیث شریف جنود عقل و جهل است. ر.ک: کافی، ج ۱، ص ۱۳.

[۳] ر.ک: الکافی، ج۱، ص ۱۲.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *