مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

«زنده شدن امر به معروف و نهی از منکر»تکامل اخلاق در عصر ظهور۶۱


«زنده شدن امر به معروف و نهی از منکر»تکامل اخلاق در عصر ظهور۶۱
یکی از اساسی ترین برنامه های اسلامی برای رشد اجتماعی مسلمین، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. بی تفاوتی برای جامعه مسلمانان تجویز نشده است و مسلمان نمی تواند در قبال فرو افتادن برادر دینی خود در گمراهی و ضلالت، سکوت نماید. اگر این فریضه الهی به صورت صحیح و با رعایت همه شرایط اعمال شود، عدالت و اخلاق و انسانیت بر تمام جامعه سایه می افکند و مسیر گمراهی و ضلالت مسدود می شود و امت مسلمانان به بهترین امت تبدیل می گردد.

قرآن کریم می فرماید: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر؛[۱]شما بهترین امتى هستید که [براى اصلاح جوامع انسانى‏] پدیدار شده‏اید، به کار شایسته و پسندیده فرمان مى‏دهید و از کار ناپسند و زشت بازمى‏دارید.» گویا شرط بهترین امت بودن در این آیه شریفه «امر به معروف و نهی از منکر» است.

در زمانه ظهور بهترین امت انسانی تحقق پیدا می کند و این فریضه الهی توسط شخص حضرت زنده شده و خود ایشان اقدام به انجام آن می کنند. در روایات آمده است: «قائم [هنگامى‏که قیام مى‏کند]، مردم‏ را امر به معروف و نهى از منکر مى‏کند.»[۲] «دنیا پایان نمى‏یابد تا اینکه خداى عزّوجل، مردى از ما اهل بیت را برانگیزد؛ او به کتاب خدا عمل مى‏کند و زشتى در شما نمى‏بیند، مگر اینکه از آن نهى مى‏کند».[۳]

[۱] آل عمران: ۱۱۰.

[۲] کافی، ج ۱، ص ۴۲۹.

[۳] کافی، ج ۸، ص ۳۹۶.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.