مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

«استفاده از سلاح غالب»دوازدهمین عامل پیروزی امام زمان (عج)-۱۵


چنانچه گذشت در بسیاری از روایات سلاح حضرت در زمان ظهور «شمشیر» دانسته شده است، بسیاری از پژوهشگران عرصه مهدویت این شمشیر را تاویل نمی برند و همان «شمشیر» می دانند اما شمشیری خاص که به جهت داشتن برخی ویژگی های معجزه گونه تبدیل به سلاح غالب زمانه خود می شود که هیچ قدرت نظامی توانائی مقابله با آن را نخواهد داشت.

در مقابل عده ای دیگر از پژوهشگران این روایات را «تاویل» می برند. به باور این دسته «شمشیر» هیچ مناسبتی با تسلیحات نظامی پیشرفته امروزی ندارد و ای بسا تا زمانه ظهور تسلیحات نظامی دهها مرتبه بیش از این فنی تر و دقیق تر و پیچیده تر شوند.[۱] چگونه می توان در مقابل این پیچیدگی خارق العاده سلاح شمشیر را سلاح غالب و پیروز دانست؟ این گروه بر این باورند که همانطور که شمشیر در عصر صدور این روایات «سلاح غالب» و سلاح برتر بوده است در عصر ظهور حضرت نیز مراد از شمشیر بهره مندی از سلاح غالب و سلاح برتر است نه خصوص شمشیر. به عبارت دیگر امام بر اساس سطح فهم مخاطبان خود سخن گفته است و به همین دلیل تعبیر «شمشیر» را برگزیده است و الا مقصود او همان سلاح برتر است نه خصوص شمشیر. امروزه نیز اگر بخواهیم از سلاح برتر صدها سال آینده سخن بگوئیم ممکن است تعبیر «سلاح اتمی» را به کار بریم اما ای بسا صد ها سال آینده این سلاح فوق پیشرفته به حدی ناچیز شد که قابل قیاس با سلاح های آن زمان نباشد!

به هر روی از روایات بر می آید که امام زمان (عج) صاحب سلاحی غالب و برتر (شمشیری معجزه گونه یا سلاحی پیچیده و دقیق و به روز) است و همین امر عامل موثری در پیروزی ایشان خواهد بود.

 

[۱] ر.ک: فرهنگ‌نامه مهدویت، ص۲۶۱-۱۶۳.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.