مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

۱۵. مدعیان مهدویت امام باقر علیه السلام

مدعیان دروغین مهدویت

باقریه فرقه ای است که معتقد بودند امام باقر علیه السلام – که مسلما در سال ۱۱۴ ه.ق به شهادت رسیده اند – زنده است و در حقیقت همان مهدی موعود است و ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود. پیروان این فرقه آن حضرت را امام می دانستند؛ ولی رحلت او را قبول نداشتند و منتظر رجعت و بازگشت او بودند. (الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۶۶)

برخی معتقدند این گروه همان کیسانیه سابق هستند؛ که ابوهاشم را ترک کرده و به پیروی امام باقر علیه السلام گردن نهاده بودند. (تشیع در مسیر تاریخ، ص ۲۹۸) در هر صورت این فرقه نیز – زیر مجموعه کیسانیه و غیر آن باشند یا نباشند – منقرض شده اند و اکنون کسی چنین ادعایی ندارد.

در اینجا برای روشن شدن بطلان ادعای ایشان لازم است بگوییم از خود امام محمد باقر علیه السلام در هیچ منبعی – حتی غیر معتبر – چنین ادعایی ثبت نشده؛ بلکه طبق روایت ابوبصیر نقل شده، که امام باقر علیه السلام فرمودند: «بعد از حسین علیه السلام نُه امام می آیند، نُهم از آنان قائم ایشان است.» (الغیبه، شیخ طوسی، ص ۱۴۰(

در روایت دیگر، ابراهیم بن عمرکناسی می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که می فرمود: «همانا برای صاحب این امر دو غیبت خواهد بود؛ و قائم، قیام می کند در حالی که بیعت کسی بر گردنش نیست.» (الغیبه، نعمانی، ص ۱۱۳)

پوستر با کیفیت بالاتر

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.