مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دیدار حضرت مهدی (علیه السلام) در عصر غیبت (۱)

 مهدویت

اعتقاد به منجی عالم بشریت ، حضرت مهدی (علیه السلام) از ضروریات مذهب تشیع می باشد و در هر زمانی و عصری زمین بدون حجت باقی نمی ماند. در این عصر غیبت که از حضور امام زمان (علیه السلام) محروم هستیم و ایشان در پشت پرده غیبت به سر میبرند.

این سؤال مطرح است که آیا امکان ارتباط حضوری با حضرت وجود دارد یا نه ؟ آیا شیعیان می توانند از محضر آن حضرت بهره مند شوند یا نه ؟

دوران زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) به دو دوره تقسیم میشود:

دوره اول : غیبت صغری

دوره دوم : غیبت کبری

در مورد غیبت صغری و زمان شروع آن اختلاف نظر وجود دارد:

برخی از بزرگان مثل شیخ مفید ، غیبت صغری حضرت را از بدو تولد تا آغاز کبری می دانند.

اما بیشتر علمای شیعه ، این دوره غیبت را از بدو امامت آن حضرت و بعد از شهادت پدر بزرگوارشان میدانند. در مورد ارتباط افراد با امام زمان در دوره غیبت صغری مباحثی مطرح است. در زمان امام حسن عسکری (علیه السلام) ، برخی از یاران و شیعیان خاص آن حضرت ، موفق به زیارت ایشان شده اند و امام بعد از خودشان را به افراد خاص معرفی کرده است تا در آینده گرفتار انحراف نشوند.

در زمان غیبت صغری ، ارتباط با آن حضرت به صورت حضوری و دیداری برقرار بوده است و مردم توسط نواب أربعه خود با آن حضرت در ارتباط بودند و نائبان آن حضرت به صورت حضوری با امام خود در ارتباط دیداری بودند.

در طول قرن تاریخ ، تا آغاز غیبت کبری شیعیان و افراد خاص از مناطق گوناگون جهان اسلام برای دیدار و درک حضور آن حضرت به عراق و حجاز سفر کرده اند. گروهی در آن زمان موفق به دیدار آن حضرت شده اند و وجوهات شرعیه خود را به امام یا نمایندگان آن حضرت تحویل داده اند.

لذا در عصر غیبت صغری برای افراد و شیعیان خاص آن حضرت امکان دیدار حضوری اتفاق افتاده است.

این مطلب ادامه دارد…
برای مطالعه بیشتر ر.ج: کتاب مکیل المکارم

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.