مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

بندگان خوبِ خدا و غیبت امام زمان(عج)

مهدویت

یکی از مهمترین مباحثی که در مهدویت به آن پرداخته می شود غیبت و علل آن می باشد. غیبت امام علیه السلام به امر پروردگار محقق شده و امام صادق علیه السلام نیز مانند دیگر معصومین علیهم السلام از وقوع آن خبر داده اند:
«نزدیکترین حالات مومنین نزد خداوند عزوجل، و خشنودترین هنگام او از آنان، زمانی است که حجت خدا را نیابند و برای آنان آشکار نشود و از دیدگان آنها پوشیده بماند، اما در عین حال بدانند که حجت ها و بینات الهی باطل نشده و در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر باشند و شدیدترین خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعی است که حجت خود را از آنان مخفی بدارد و بر آنان آشکار نگردد، (و آنها نیز او را انکار کنند) و
امام صادق علیه السلام :

خداوند دانسته است که اولیای او در تردید واقع نمی شوند و اگر می دانست که آنها در شک می افتند، یک چشم بر هم زدن، حجت خود را از آنها، نهان نمی ساخت.کمال الدین، ج۲، ص۳۳۹

در مورد اینکه چرا امام مهدی علیه السلام غایب شدند و علت محرومیت مردم از برکات ظهور ایشان چیست روایات متعدد و بی شماری موجود است. سرّی از اسرار الهی، حفظ جان امام، و آزمایش مردم از جمله علتهای غیبت امام عصر علیه السلام می باشند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «بی تردید برای صاحب الامر غیبتی است که هر اهل باطلی، در آن به شک می افتد.» راوی درباره علت غیبت سوال کرد. حضرت فرمود: «غیبت به سبب امری است که اجازه نداریم آن را برای شما بیان کنیم… غیبت سری از اسرار الهی است؛ ولی چون می دانیم که خداوند بزرگ، حکیم است، می پذیریم که همه کارهای او (بر اساس) حکمت است؛ هر چند علت آن کارها برای ما معلوم نباشد.» (۲)

و در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام علت غیبت را حفظ جان امام عصر علیه السلام بیان می نمایند: «امام منتظر، پیش از قیام خود مدتی از چشمها غایب خواهد شد.» از حضرت درباره علت آن سوال شد. حضرت فرمودند: «بر جان خویش بیناک است.» (۳)

پ ن:
۱)کمال الدین، ج۲، ص۳۳۹
۲)کمال الدین و تمام النعمه ، ج۱، باب ۳۲، ص۲۰۴، ح۱۱
۳)همان، ص۲۳۳، ح۷

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.