مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

قضاوت حضرت مهدی(عج)

IMG_20160608_104702

از جمله احکام صادره در عصر حاکمیت امام مهدی(ع)، لغو امتیازات و ابطال اسناد ستمگران می باشد. ایشان نظام طبقاتی را از بین می برد و مساوات را احیا می کند. کسانی که در عصر قبل از ظهور به هر نحوی به بیت المال مسلمین چنگ انداخته و برای خود از این طریق اندوخته ی جمع آوری کرده بودند را به محاکمه برده و حکم به بازگرداندن اموال می نمایند. ایشان زمین های که اشخاص به ناحق تصرف کرده بودند را پس می گیرند.
امام صادق(ع) می فرمایند: زمانی که قائم ما قیام کند، طیول ها( املاکی را که پادشاهان غاصبانه بخشیده اند) مضمحل خواهد شد و قطعاتی وجود نخواهد داشت.(۱)
در مدینه فاضله مهدوی، حق مظلومان از ستمگران بازگردانده می شود و هیچ ستمگری نمی تواند از زیر چنگال قانون حضرت فرار کند.
در روایت آمده است« مهدی(عج) مظالم و حقوق مردم را به آنان بر می گرداند، هر چند زیر دندان فردی باشد، آن ها را گرفته و به صاحب حق پس می دهد».(۲)
از دیگر برکات قضاوت در دولت مهدوی، برچیده شدن رشوه است. رشوه ای که در عصر قبل از ظهور و در جوامع مختلف شیوع پیدا کرده ، بطوریکه این صفت زشت، در نحوه ی قضاوت و احکام صادره از جانب قاضی تاثیر گذاشته است. اما در عصر حاکمیت حضرت قائم دیگر اثری از رشوه دیده نخواهد شد. در روایت آمده« و لا یاخذ فی حکمه الراشی»؛ در حکم کردنش رشوه نمی گیرد(۳).
۱.بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹.
۲.منتخب الاثر، ص ۳۰۸.
۳.بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۶۹.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.