مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۶۷ (نام پدر مهدی ۳)

۱۷

در خصوص عبارت «اسم ابیه اسم ابی» که پدر مهدی موعود علیه السلام را فردی به نام «عبد الله» بر شمرده است علاوه بر نکات درسهای پیشین باید توجه نمود:

  1. به نظر می رسد این فقره با برخی از انگیزه های سیاسی به حدیث اضافه شده است. در اینجا دو جریان سیاسی قابل ذکر هستند:

اول: قیام «محمد بن عبدالله بن حسن»، معروف به «نفس زکیه»؛ وی به صورت رسمی، مدعی مهدویت شد و قصد داشت از این طریق پایه حاکمیت خود را مستقر کند. برخی درباره ادعای مهدویت وی می نویسند: «او در آغاز کار، میان مردم شایع کرده بود که مهدی موعود است؛ پدرش نیز این مطلب را همواره در نفوس گروهی از مردم پایدار ساخت؛ زیرا از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود: «اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد کرد تا مهدی و قائم ما که نامش مانند نام من و نام پدرش مانند نام پدر من است ظهور کند.» و اما امامیه این روایت را بدون جمله «نام پدرش مانند نام پدر من است» نقل می کنند.» (الفخری فی الاداب السلطانیه و الدول الاسلامیه، ص ۱۶۵ – ۱۶۶) به هر روی اضافه کردن این فقره به حدیث مذکور توسط نامبرده – که مدعی مهدویت بوده – و پدرش دور از ذهن نیست.

دوم: ماجرای «محمد بن عبدالله عباسی»؛ منصور عباسی برای تحکیم پایه جانشینی پسرش محمد و مقابله با پاره ای از مخالفت ها با وی، موضوع مهدی موعود بودن او را مطرح می کند، تا بدین وسیله هر ندای مخالفی را سرکوب کرده و زمینه ای برای پذیرش عمومی فراهم سازد. ابوالفرج اصفهانی از شخصی به نام «مطیع بن ایاس» یاد می کند که به نفع مهدویت نامبرده از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کرد: «مهدی ما محمد بن عبد الله نام دارد و خدا توسط او زمین را پر از عدل و داد می کند» نامبرده این حدیث را در حضور منصور خواند تا اعتقاد به مهدویت فرزند او را تثبیت کند. (ر.ک: اغانی، ج ۱۲، ص ۸۱)

 

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.