سر درس مهدویت ۶۱ (مهدی فرزند امام عسکری ۳)
یکی از نویسندگان وهابی به نام غفاری می گوید: «غاب المهدی ولم یعلم أحد الاّ حکیمه التی امرها العسکری بعدم افشاء هذا الخبر بعد موته الى زمن حصول الاختلاف؛ مهدی غائب شده در حالی که هیچ کس اطلاعی از او نداشته است جز حکیمه (خواهر امام عسکری) که امام به او امر کرده بود تا خبر مهدی را تا موت او و تا زمان بروز اختلاف (بر سر جانشین امام) افشا نسازد.» (اصول مذهب الشیعه، ج۲ ، ص۸۴۴)
بر اساس این تحلیل قضیۀ غیبت حضرت مهدی علیه السلام، فقط توسط حکیمه خاتون رسیده است نامبرده سپس میگوید: «من تعجب میکنم از شیعیان که چگونه سخن یک خانمی را که معصوم نیست در اصول مذهب میپذیرند!» (همان)
آری او گمان کرده است که ولادت حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه تنها توسط حکیمه خاتون نقل شده است و بس! این سخن پایه و اساسی ندارد زیرا برخی از روایات، که در آنها افراد مختلفی حضرت را در کودکی دیده اند بیان نمودیم. به هر روی برخی از این افراد – که تعداد آنها بیش از ۳۰۰ نفر است (ر.ک: منتخب الاثر) – عبارتند از:
- زن قابلهای که برای کمک به حکمیه خاتون آمد. (غیبت شیخ طوسی ، ص۲۴۰)
- زنی به نام نسیم خادم امام عسکری که شاهد ولادت حضرت بود. (کمال الدین صدوق ، ص۴۳۰)
- یکی از کنیزان امام عسکرى علیه السلام. (همان، ص ۴۳۱)
- محمّد بن عثمان عمرى همراه با چهل نفر. (کمال الدین، ص ۴۳۵)
- أبو هارون. (کمال الدین، ص ۴۳۴)
- یعقوب بن منقوش. (همان، ص ۴۳۶)
- محمّد بن إسماعیل بن موسى بن جعفر علیهما السلام. (همان)
- مردى از فارس. (کافی، ج ۱، ص ۳۲۹)
- إبراهیم بن عبده نیشابورى و خادمش. (همان، ص ۳۳۱)
- کامل بن إبراهیم مدنى. (همان، ص ۲۴۶)
- أحمد بن إسحاق قمى. (بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۲۳) و …
با این همه چگونه غفاری میگوید ولادت آن حضرت غیر از طریق حکیمه خاتون از طریق دیگری نقل نشده است!؟ به راستی این دست نویسندگان گویا هیچ منبعی از منابع شیعه را ندیده اند!