مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۶۲ (نامهای متعدد مادر امام زمان)

نامهای مادر امام زمان

ابن تیمیه و احسان الهی ظهیر برای اثبات عدم ولادت امام زمان علیه السلام در باب نام مادر ایشان مناقشه می کنند: «در نام مادری که او را به دنیا آورد اختلاف شده است، برخی گفته اند نرجس، و گفته شده صقیل یا صیقل و گفته شده حکیمه و … این اختلاف در اسامی نشان می دهد که ولادتی در کار نبوده است.»  (الشیعه والتشیع ، ص ۲۷۲ ، ۲۷۳)

این استدلال بسیار ضعیف است زیرا آنان که از تاریخ عرب اطلاعی داشته باشند، می‌دانند که عرب، برای بعضی از افراد به ویژه خانم‌ها، اسامی متعددی وضع می کرده اند. برای نمونه به حضرت زهرا سلام الله علیها، فاطمه، صدیقه، طاهره، مطهره، محدثه و … می‌گویند. آیا می توان گفت این تعدد اسامی دلیل بر نبودن آن حضرت است!

حتی همسر پیامبر ام حبیبه نیز اسامی مختلفی داشته نظیر: هند، رمله، بنت أبی سفیان و … همچنین همسر ابوبکر، فاخته، بنت خارجه، حبیبه و … بوده است.  ابن خلکان در رابطه با سکینه خاتون دختر امام حسین علیه السلام حدود چهار اسم ذکر می‌کند. (ر.ک: وفیات الآعیان، ج۲، ص۳۹۷)

آیا می توان به جهت تعدد اسامی در این افراد وجود خارجی آنها را انکار نمود؟! قضاوت با خواننده محترم است.

بر همین اساس شیخ صدوق می نویسد: «مهدی علیه السلام روز جمعه، نیمۀ شعبان به دنیا آمد و نام مادرش در خانۀ امام عسکری علیه السلام ریحانه بود. به او نرجس، صقیل و سوسن هم می‌گفتند.»  (کمال الدین ، ص۴۳۲) با توجه به عبارت شیخ صدوق، اسم آن بانوی بزرگوار ریحانه بوده است و سایر نامها نیز بر ایشان اطلاق می شده است.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.