مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سنخیت با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)

ارتباط با امام زمان(عج) و دیگراولیاى الهى و نزدیک شدن به آنان نیاز به سنخیت با آنان دارد. به دست آوردن سنخیتبا اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، معرفت و عمل دارد. اگر کسى خود را بهاولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد

ناریان مر ناریانرا جاذب‌اند

نوریانمر نوریان را طالب‌اند

 

 


آنچه وظیفه ماست تشبه بهآن حضرات و پیمودن راه آنان است . ما باید در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده وهمواره در خدمت ایشان باشیم. این مسأله را آیه ۲۰۰ سوره آل عمران بیان فرموده: «یاایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّکم تفلحون؛ اى کسانىکه ایمان آورده‏اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید و تقواو خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید». امام باقر(ع) در تفسیر این آیهشریفه مى‏فرمایند: «صبر کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش رامى‏کشید) مرابطه نمایید»، (کتاب الغنیه، شیخ مفید، ص ۱۰۵).

قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان مى‏ فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاهو امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیمنماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهىکنند»، (حج، آیه ۴۱). امام باقر(ع) در تفسیر این آیه مى‏فرمایند: «این آیه براى آلمحمد(ع) است؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسیر قمّى، ج ۲، ص ۸۷).

در نتیجه اگرما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم..ارتباط با امام زمان یعنى خود را به رشته ولایت او بستن و بر خدمت و پیروى و یارىاو گردن نهادن و این یکى از ارکان ایمان است که آدمى خود را به امام خویش مربوطسازد و از او جدا نشود. پیوستگى با او یعنى مطیع او بودن. آنچه در روایات زیادسفارش شده است انتظار فرج است ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) باعمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داری مو آنرا در دل و ظاهر جلوه‏گر کنیم. در روایات متعدد داریم که در زمان غییبت امام زمان(ع) بهترین اعمال انتظار فرج است.انتظار فرج یعنى:

الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت.

ب) ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه.

ج) عشقبه عدالت و ارزش‏هاى انسانى.

ه) امیدبه آینده‏اى روشن و نوید بخش.

ک) تلاش براى برقرارى حکومتى عدل پیشه و عدل گستر.

ح) رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى.

خ) داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت‏ پذیرى.

این انتظار فرج است که بهترین عمل و عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد وهر گاه در زمان غیبت از دنیا برود به منزله کسانى است که پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏کنند، (بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۲۵ ).

پس «سنخیت» نخستین و مهمترین شرط برای رسیدن به امام است .سنخیت، علت انضمام است؛ و دو شی تنها به این شرط می توانند به هم منضم شوند وپیوستگی یابند که از سنخیت نسبت به یکدیگر بهره مند باشند. حال اگر کسی سنخیت باعالم ماده و مادیات داشته باشد، نمی تواند همسنخ عالم مجردات باشد و با فرشتگان وبرتر از آنان، حضرت ولی عصر(عج) از تباط برقرار کند.تخلیه نفس از رذائل اخلاقی و تحلیه آن به صفات پسندیده،تنها راه ایجاد سنخیت و نزدیکی به آن حضرت است؛ چه، مادام که نفس انسان از صفاترذیله تخلیه نشود و به صفات حمیده آزین نبندد، حجابهای نفسانی مانع از دیدن خورشیدوجود آن حضرت است.به عنوان مثال، می توان اشاره کرد که اگر چه خورشید درتمامی ساعات در حال افروختن و نورافشانی است، اما مادام که دیوارهای ضخیم خانه درمیان باشد ساکنان خانه نمی توانند از آن نورافروزنده استفاده کنند. حال اگر بجایاین دیوارها ، شیشه هائی لطیف به کار برده شود، کسانی که در پشت این شیشه ها قراردارند می توانند از آن نور استفاده کنند؛ و اگر فرض کنیم که شیشه ای نیز در میاننباشد، در آن صورت اینان می توانند از گرمای خورشید نیز بهره برند.تخلیه و تحلیه نیز همین نقش را برعهده دارند؛ چه، برداشتنحجابهای ضخیم ظلمانی و جانشین کردن حجابهای نورانی به جای آن، و زان پس خلاصییافتن از همین حجابهای نورانی نیز تنها با همین دو بدست می آید .تاکید ائمه هدی براینکه «اگر دو روز از عمر یک انسان مساوی هم باشد و در این روز او حرکتی کمالی درپیش نداشته باشد،‌زیانکار است» نیز، از همین باب بوده است. چه،‌ آدمی تنها درصورتی در مسیر تکامل گام نهاده و هر روزش بهتر از روز قبل می باشدکه در هر لحظه در
پی ستردن صفتی رذیله و آذین بستن نفس به صفتی حمیده باشد. در این صورت است که بهتدریج نفس به چنان مرتبه ای از شفافیت و نورانیت می رسد که می تواند از خورشیدوجود مبارک حضرت حجت (عج) ـ که شمس عالم هستی هستند ـ بهره برده و به ملاقات ایشاننائل شود. بزرگان بر این مطلب اتفاق دارند که اگر شرائط تشرف حاصل شود، خود حضرتعنایت می کنند و فرد لائق را به محضر خود می پذیرند
.

خوب خوبی را کند جذب این بدان

طیبات و طیبین بر وی بخوان

در جهان هر چیز چیزی جذب کرد

گرم گرمی را کشید و سرد و سرد

قسم باطل باطلان را می‌کشند

باقیان از باقیان هم سرخوشند

ناریان مر ناریان را جاذب‌اند

نوریان مر نوریان را طالب‌اند

جفت مایی جفت باید هم‌صفت

تا برآید کارها با مصلحت

جفت باید بر مثالهمدگر

در دو جفت کفش و موزه در نگر

مولانا

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.