مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۱۳ (مهدی موعود علیه السلام در قرآن ۵)

 IMG_20160420_234246

  1. در علم تفسیر بین «تطبیق» و «شان نزول» تفاوت است؛ گاهی آیه ای از قرآن کریم در خصوص واقعه ای خاص نازل شده است در این صورت به آن واقعه شان نزول آیه می گویند نظیر آیه سوم سوره مائده که شان نزول آن جریان غدیر خم است؛ اما گاهی آیه ای از قرآن در برگیرنده حکمی عام است و در روایات مصداق روشنی از این حکم عام بیان شده است در این صورت شان نزول آیه بیان نگردیده بلکه واضح ترین مصداق آن تبیین گردیده و بر حکم عام آیه تطبیق شده است؛ در این درس و درس های بعدی برخی از آیات قرآن کریم را که در روایات اسلامی بر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و یاران ایشان «تطبیق» شده است از نظر می گذرانیم.
  2. خداوند متعال در آیه ۵۴ از سوره مائده به آمدن مومنانی نوید می دهد که شش ویژگی دارند: ۱) خدا را دوست دارند؛ ۲) خدا نیز ایشان را دوست دارد؛ ۳) در مقابل دوستان مومن متواضعند؛ ۴) در مقابل دشمن کافر قدرتمندند؛ ۵) در راه خدا جهاد دائمی می نمایند و ۶) از ملامت و سرزنش دیگران هراسی به دل ندارند. به راستی مومنانی با این ویژگی های شش گانه شایسته تقدیرند و جهان امروز نیاز فراوانی به ایشان دارد.
  3. مومنان فوق در روایات اسلامی بر یاوران مهدی موعود علیه السلام «تطبیق» شده اند که مقدمات حکومت جهانی آن حضرت را فراهم می آورند؛ از همین روی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «همانا برای صاحب این امر (مهدی موعود علیه السلام) یارانی ذخیره شده که اگر همه مردم هم بروند خداوند آن یاوران را گرد خواهد آورد و هم آنانند که خداوند در موردشان فرموده: «خدا به زودى گروهى را مى‏آورد که آنان را دوست دارد، و آنان هم خدا را دوست دارند در برابر مؤمنانْ فروتن‏اند، و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند، همواره در راه خدا جهاد مى‏کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده‏اى نمى‏ترسند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد مى‏دهد و خدا بسیار عطاکننده و داناست» (غیبت نعمانی، ص ۳۱۶)
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.