مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۳۰ (ضرورت وجود امام ۱)

 ۳۴

  1. از امام باقر علیه السلام به صورت مکرر نقل شده است که فرمودند: «اگر زمین روزی بدون وجود امامی از ما باقی بماند آنگاه اهل خویش را به درون می کشد [و همگان نابود می شوند] این بدان جهت است که خداوند ما امامان را حجت در زمین و مایه امنیت اهل آن قرار داده است» (دلائل الامامه، ص ۴۳۶) امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: «اگر در دنیا بیش از دو نفر موجود نباشند بدون تردید یکی از آنها امام خواهد بود» (بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۵۲) علاوه بر این شخصی از ایشان پرسید «آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟» و ایشان همان جمله معروف را فرمود که «اگر زمین بدون امام باقی بماند اهل خویش را به درون می کشد» (همان، ص ۲۴)
  2. در میراث روائی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، نظیر روایات فوق، روایات متعددی دیده می شوند؛ روایاتی که یک صدا ضرورت امام را فریاد کرده، بر حیاتی بودن وجود او برای مردمان تاکید می کنند. تنها علامه مجلسی در بحار الانوار بیش از ۱۱۰ روایات در این خصوص نقل نموده است (ر.ک: بحار الانوار، ج ۲۳، ص ۱-۵۷)
  3. کثرت چشمگیر این روایات سوال مهمی را در ذهن نمایان می سازد. آیا منطق این روایات با آموزه های قرآنی در خصوص امامت عامه سازگاری دارد؟ آیا می توان ریشه های بحث فراگیر «ضرورت امام» را در آیات قرآن کریم جستجو نمود؟ آیا کلام وحی نیز ما را به ضرورت وجود امام رهنمون می سازد؟

در ضمن درسهای بعدی تلاش می شود تا به پاسخ این پرسش مهم دست یابیم.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.