مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۲۴ (مهدی موعود علیه السلام در ادیان دیگر ۴)

 IMG_20160427_235339

۱) در کتاب دانیال نبی که از ملحقات تورات است می خوانیم: «امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده قائم است، خواهد برخاست. و چنان زمان تنگی خواهد شد که از زمانی که اُمّتی به وجود آمده است تا امروز نبوده، و در آن زمان هر یک از قوم تو، که در دفتر مکتوب یافت شود رستگار خواهد شد. و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند بیدار خواهند شد، امّا اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی. و حکیمان مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید، و آنانی که بسیاری را به راه عدالت رهبری می نمایند مانند ستارگان خواهند بود تا ابد الآباد. امّا تو ای دانیال! کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر مهر کن… خوشا به حال آن که انتظار کشد» (تورات، کتاب دانیال نبی، بابا ۱۲، بندهای ۱-۱۲)

۲) در عبارتی که نقل شد نکات چندی وجود دارد که برخی از آنها را به طور اختصار توضیح می دهیم:

الف. شخص مورد بشارت که در نخستین فراز بشارت مزبور به عنوان «ایستاده» از او تعبیر شده است، قائم آل محمّد (علیهم السلام) است که بزرگترین نماینده انبیای الهی است، و دعوت تمام پیامبران خدا را یکجا در حکومت حقّه خود آشکار ساخته، آیین الهی را بر سرتاسر کره خاکی حکم فرما می نماید.

ب. منظور از «زمان تنگی»، زمان بیدادگریها، سختیها، فشارها، ظلم و ستم هایی است که قبل از ظهور آن حضرت در سراسر جهان پیدا می شود، چنان که در روایات اسلامی آمده است: «او زمین را از عدالت و دادگری مملو می کند چنانچه از ظلم و ستم مملو می شود» (کافی، ج ۱، ص ۳۳۸)

ج. منظور از: «آنانی که در خاک زمین خوابیده اند»، گروهی از اموات می باشند که در دولت با سعادت حضرت مهدی (علیه السلام) زنده می شوند، و برخی از آنان از یاران آن حضرت می گردند و در رکاب حضرتش می جنگند و برخی دیگر به سزای اعمال ناشایست خود می رسند. در این زمینه، روایات بسیاری از ائمّه معصومین (علیهم السلام) رسیده است که به جهت اختصار از ذکر آنها خودداری می نماییم.

د. در انتهای این عبارت نیز با تعبیر «خوشا به حال آنان که انتظار می کشند» به «انتظار» ترغیب شده است و این امر به وفور در روایات اسلامی نیز ملاحظه می شود. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «خوشا به حال شیعیان قائم ما که در عصر غیبت او منتظر ظهورش هستند» (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۰)

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.