مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس مهدویت ۱۲ (مهدی موعود علیه السلام در قرآن ۴)

 

 IMG_20160420_094841

  1. خداوند سبحان در آیه ۵۵ از سوره مبارکه نور می فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً» یعنی «خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران‏] کند، همان گونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران‏] کرد، و قطعاً دینشان را که براى آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایى که‏] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزى را شریک من نگیرند»
  2. از مجموع آیه چنین بر مى‏آید که خداوند به گروهى از مسلمانان که داراى دو صفت ایمان و عمل صالح هستند سه نوید داده است: اول استخلاف و حکومت روى زمین؛ دوم نشر دین و آئین حق در تمام زمین و سوم از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنى؛ در نتیجه این امور با نهایت آزادى خدا را خواهند پرستید و فرمانهاى او را گردن خواهند نهاد؛ هیچ شریک و شبیهى براى او قائل نشده و توحید خالص را در همه جا خواهند گستراند.
  3. بدون شک این نویدهای سه گانه تا به حال برای دنیای اسلام به صورت کامل و تمام محقق نشده است بلکه این مدینه فاضله ای که در آیه شریفه ترسیم شده است تنها با قیام مهدی موعود علیه السلام و تحقق عدالت همگانی در حکومت آسمانی او به واقعیت تبدیل خواهد شد از همین روی در برخی از روایات این آیه شریفه به جکوت جهانی آن حضرت تفسیر شده است. امام سجاد در تفسیر این آیه می فرمایند: «آنها [مومنانی که در آیه به آنها نوید داده شده] به خدا سوگند شیعیان ما هستند، خداوند این کار را براى آنها به دست مردى از ما انجام مى‏دهد که «مهدى» این امت است، زمین را پر از عدل و داد مى‏کند آن گونه که از ظلم و جور پر شده باشد» (مرآه العقول، ج ۲، ص ۳۵۱)
اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.