مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۹۹ (زیارت، سومین نتیجه ولایت تکوینی ۲)

۹۹

در بسیاری از روایات بیانگر فضیلت زیارت، بهره مندی از این فضائل مشروط به «شناخت حق مزور» شده است. در ادامه برخی از این روایات را از نظر می گذرانیم:

امام رضا(علیه السلام) فرمود: «کسى که حضرت امام حسین علیه السلام را زیارت کند در حالى که به حق آن حضرت عارف و آگاه باشد از هم صحبت هاى حق تعالى بالاى عرش مى باشد. سپس این آیه را قرائت فرمودند: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ، فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِر؛ همانا اهل تقوا در باغ ها و کنار نهرها منزل گزینند در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند» (کامل الزیارات، ص ۱۵۴)

امام کاظم علیه السلام نیز فرمود: «کمترین ثوابى که به زائر امام حسین علیه السلام در شط فرات مى دهند – به شرطى که عارف به حق و حرمت و ولایت آن جناب باشد – این است که گناهان گذشته و آینده اش را حق تعالى مى آمرزد» (همان، ص ۱۴۹)

بدون شک این شناخت که شرط قبولی زیارت است بدون توجه به «ولایت تکوینی» امام میسر نمی شود. مقصود این است

 

در بسیاری از روایات بیانگر فضیلت زیارت، بهره مندی از این فضائل مشروط به «شناخت حق مزور» شده است.که اگر امام مانند افرادی عادی و بدون قدرت بر تاثیر گذاری در نظام هستی به اذن الهی تصور شود حقیقتا شناخته نشده است و در نتیجه نمی توان از فضیلت زیارت او نیز بهره مند شد.

آری کسی که امام را به «ولایت تکوینی گسترده» می شناید هنگامی که بر مزار او حاضر می شود با توجه به عظمت و جایگاه او می تواند به ثمرات این زیارت واصل شود و به قول فخر رازی عالم بزرگ اهل سنت: «وقتى انسان نزد قبر انسان داراى «روح توانا» و «نفس کامل» و «تأثیرگذار» مى رود و بر قبر او مدتى مى ایستد روح زائر با روح میت ارتباط برقرار کرده آن دو روح یکدیگر را ملاقات نموده، مثل دو آینه متقابل مى باشند که شعاع و نور از هر کدام به دیگرى سرایت مى کند و علوم و اخلاق و معارف هر کدام به دیگرى سرایت مى کند به این جهت زیارت قبور براى زائر مفید است.» (المطالب العالیه من العلم الالهى، ج ۷، ص ۲۷۶) آری اگر توجه به تاثیر گذاری و ولایت تکوینی امام نباشد ممکن است این آثار هیچ یک محقق نشوند.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.