مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۹۸ (زیارت، سومین نتیجه ولایت تکوینی ۱)

۹۸

در میراث روائی شیعه تاکید فراوانی بر مساله زیارت قبور معصومان علیهم السلام شده است. این مساله تا حدی واضح و روشن است که نیازی به تفصیل ندارد، در این درس برخی روایات در فضیلت زیارت را از نظر می گذرانیم:

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «اى على کسى که من را در حال حیات یا پس از مرگ زیارت کند یا به زیارت تو و دو فرزندت در حال حیات و پس از آن آید، من ضامنم که در روز قیامت او را از وحشت ها و سختى هاى آن روز رهانیده تا جایى که از نظر درجه و مقام با من باشد» (وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳۲۸)

از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام این گونه نقل شده است: «هریک از امامان معصوم – علیهم السلام – بر گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و عهدی دارند و وفای کامل به آن پیمان و ادای نیکوی آن عهد، زیارت مرقدهای مطهر آنان است. پس هر کس از سر میل و رغبت به زیارت و اعتقاد به آن چه آنان گرایش داشتند، به زیارت بشتابد، روز قیامت ائمه ـ علیهم السلام ـ شفیعان او خواهند بود.» (اصول کافی، ج ۴، ص ۵۶۷)

از امام رضا علیه السّلام روایت شده است، که فرمود: «کسى که مرا با دورى خانه‏ام زیارت کند در روز قیامت در سه مورد بسراغ او مى‏آیم، تا او را از هول و هراسهاى آن موارد نجات بخشم: وقتى که نامه‏هاى اعمال از راست و چپ بپرواز درآیند، و در کنار صراط، و در کنار میزان.» (کامل الزیارات، ص ۳۰۴)

آری بدون شک این فضیلت های فراوانی که در زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام نهفته شده است به جهت عظمت و بزرگی صاحبان این قبور است. این روح ملکوتی امام است که به مزار او ارزش داده و آن را محل رفت و آمد ایشان قرار داده است. ناگفته پیداست که «ولایت تکوینی گسترده» امام و اینکه او واسطه فیض الهی بر سر عالمیان است نقش تعیین کننده ای در عظمت این قبور و صاحبان این قبور داشته است. آری آن کس که معتقد به این مرتبه از ولایت تکوینی برای ایشان است بهتر می تواند فضیلت زیارت آن انوار مقدسه را درک نماید.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.