مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۷۷ (ولایت تکوینی امام در روایات ۷)

۷۷

در درس هفتاد که در خصوص «حد ولایت تکوینی از منظر عقل» بحث نموده به این نتیجه رسیدیم که به لحاظ عقلی تنها حد ممنوع ولایت تکوینی «استقلال از خدا» است و خداوند متعال می تواند با قدرت مطلق خویش به مخلوقی از مخلوقاتش آنچنان مرتبه ای از ولایت تکوینی را ببخشد که تمام مخلوقات دیگر او در سایه این مخلوق و البته به اذن خدای متعال باقی بمانند. روشن است که چنین مرتبه ای به شرک نیز نمی انجامد زیرا این مخلوق هر آنچه دارد در سایه قدرت خدا دارد و هیچ استقلالی از او نداشته بلکه خود نیز در تمام شئون وجودی اش وابسته به خداوند متعال است.

حال سوال این است که آیا در روایات اسلامی همانطور که اصل ولایت تکوینی ائمه معصومین علیهم السلام بیان شده است آیا حد این ولایت تکوینی نیز مطرح گردیده است؟ به نظر می رسد پاسخ به این سوال مثبت است؛ آری میراث روائی شیعه بالاترین حد ولایت تکوینی را برای امامان معصوم بیان نموده است. این مدعا در این درس و درسهای بعدی تبیین می گردد.

گذشت که در انتهای زیارت نامه امام حسین علیه السلام آمده است: «اِرَادَهُ الرَّبِ‏ فِی مَقَادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُم‏» یعنی: «اراده خداوند در تقدیرات امورش به شما نازل می شود و از خانه های شما صادر می شود» (کافی، ج ۴، ص ۵۷۷) این عبارت «اراده الهی» را مطلق آورده و مقید ننموده است بنابراین معنای آن اینچنین است که خدا در «تمام افعالش» هر آنچه اراده می نماید آن را به شما اهل بیت علیهم السلام نازل می کند یعنی تمامی افعال الهی که به اراده او محقق می شوند به وساطت شما می رسند و خداوند متعال خواسته است تا شما را واسطه ای بین تحقق تقدیرات افعالش و اراده خود قرار دهد. به همین جهت است که در این زیارتنامه قبل از این عبارت نیز به برخی از این افعال نظیر رویاندن درختان، باراش باران، استقرار زمین و … اشاره شده است. گویا امام به ما می فهمانند که افعال ذکر شده تنها افعالی که به وساطت ایشان محقق می شوند نیستند بلکه خداوند متعال در تمامی افعالش اینچنین نقشی را برای امام اراده نموده است.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.