مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

سر درس امامت ۵۴ (ولایت تکوینی در قرآن ۱)

img_20160924_134031

آیا قرآن کریم «ولایت تکوینی» را به رسمیت می شناسد؟ آیا در قرآن، از بندگان مخلص پروردگار، کسانی که اموری خارق العاده را به اذن او انجام دهند وجود دارند؟ پاسخ به این سوال مثبت است و بهتر است برای تفصیل آن این درس و درسهای بعدی تشریح گردد.

عیسی علیه السلام در قرآن بدون شک دارای ولایت تکوینی است؛ او خود اینچنین می گوید: «من براى شما از گل چون شکل پرنده خلق می کنم، آن گاه در آن مى‏دمم، و به اذن الهى پرنده مى‏شود و به اذن خدا کور مادر زاد و پیس را بهبود مى‏بخشم و مردگان را زنده مى‏کنم. و به شما از آنچه مى‏خورید و آنچه در خانه‏هاى خود ذخیره مى‏کنید، خبر مى‏دهم» (آل عمران: ۴۹) در این آیه شریفه اولا عیسی امری خارق العاده انجام داده است تا جائی که خلق کردن را به خویشتن نسبت می دهد و می گوید «أَخْلُقُ لَکُم» و ثانیا این امر خارق العاده را مستقل از خدا انجام نداده بلکه به اذن او چنین کرده به همین جهت دو مرتبه می گوید: «بِإِذْنِ اللَّه».

جالب است که در آیه دیگری آنچه عیسی از زبان خود نقل کرده است از زبان خدا نیز نقل شده و گوئی مهر تائیدی بر ولایت تکوینی او زده شده است؛ آنجا که خداوند متعال می فرماید: «[به یاد آور] آنگاه که به اذن من از گل، مانند شکل پرنده خلق می کردی، سپس در آن مى‏ دمیدى، آن گاه به اذن من پرنده‏اى مى‏ شد و کور مادرزاد و پیس را به اذن من شفا مى‏دادى. و آن گاه که مردگان را به اذن من [زنده از گور] بیرون مى‏آوردى» (مائده: ۱۰) در این آیه نیز خداوند خبر از خلق کردن عیسی (اِذْ تَخْلُق) با اراده و اذن الهی (بِإِذْنی) می دهد و این امر چیزی جز همان «ولایت تکوینی» نیست. بنابراین بدون شک عیسی در منطق قرآن کریم صاحب ولایت تکوینی است.

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.