سر درس امامت ۵۴ (ولایت تکوینی در قرآن ۱)
آیا قرآن کریم «ولایت تکوینی» را به رسمیت می شناسد؟ آیا در قرآن، از بندگان مخلص پروردگار، کسانی که اموری خارق العاده را به اذن او انجام دهند وجود دارند؟ پاسخ به این سوال مثبت است و بهتر است برای تفصیل آن این درس و درسهای بعدی تشریح گردد.
عیسی علیه السلام در قرآن بدون شک دارای ولایت تکوینی است؛ او خود اینچنین می گوید: «من براى شما از گل چون شکل پرنده خلق می کنم، آن گاه در آن مىدمم، و به اذن الهى پرنده مىشود و به اذن خدا کور مادر زاد و پیس را بهبود مىبخشم و مردگان را زنده مىکنم. و به شما از آنچه مىخورید و آنچه در خانههاى خود ذخیره مىکنید، خبر مىدهم» (آل عمران: ۴۹) در این آیه شریفه اولا عیسی امری خارق العاده انجام داده است تا جائی که خلق کردن را به خویشتن نسبت می دهد و می گوید «أَخْلُقُ لَکُم» و ثانیا این امر خارق العاده را مستقل از خدا انجام نداده بلکه به اذن او چنین کرده به همین جهت دو مرتبه می گوید: «بِإِذْنِ اللَّه».
جالب است که در آیه دیگری آنچه عیسی از زبان خود نقل کرده است از زبان خدا نیز نقل شده و گوئی مهر تائیدی بر ولایت تکوینی او زده شده است؛ آنجا که خداوند متعال می فرماید: «[به یاد آور] آنگاه که به اذن من از گل، مانند شکل پرنده خلق می کردی، سپس در آن مى دمیدى، آن گاه به اذن من پرندهاى مى شد و کور مادرزاد و پیس را به اذن من شفا مىدادى. و آن گاه که مردگان را به اذن من [زنده از گور] بیرون مىآوردى» (مائده: ۱۰) در این آیه نیز خداوند خبر از خلق کردن عیسی (اِذْ تَخْلُق) با اراده و اذن الهی (بِإِذْنی) می دهد و این امر چیزی جز همان «ولایت تکوینی» نیست. بنابراین بدون شک عیسی در منطق قرآن کریم صاحب ولایت تکوینی است.