سر درس امامت ۱۰۱ (زیارت، سومین نتیجه ولایت تکوینی ۴)
توجه به ولایت تکوینی امام، زیارت او را کامل تر و به مرحله قبولی نزدیک تر می سازد. در برخی از روایات خود ائمه اطهار نیز برای توجیه امر زیارت به مقامات تکوینی امامان اشاره نموده اند. به روایت ذیل توجه نمائید:
عبد الله بن بکیر می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «فدایت شوم به من خبر دهید از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام اگر قبر آن حضرت را نبش کنند در آن چیزى مىیابند؟» حضرت فرمود: «اى پسر بکیر، سؤال بسیار بزرگى نمودى، حسین علیه السّلام با پدر و مادر و برادرش حسن علیهم السّلام در منزل رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بوده به ایشان اعطاء مىشود همان طورى که به آن جناب اعطاء مىگردد، روزى مىخورند همان طورى که آن حضرت روزى مىخورد، … امروز آن حضرت زنده بوده و نزد پروردگارش روزى مىخورد و به لشکرش و به عرش مىنگرد تا چه کسى و در چه وقت امر شود که آن را حمل کند، آن حضرت در سمت راست عرش ایستاده مىگوید: پروردگارا، وعدهاى که به من دادهاى عملى کن، به زوّارش نگریسته و او به ایشان و اسماء پدرانشان و به درجات و مراتب آنها نزد خدا از شما نسبت به فرزندتان و آنچه در منزل دارید آگاهتر است آن حضرت مىبیند کسانى را که بر او مىگریند، پس از خدا طلب آمرزش براى ایشان مىکند و … مىگوید: اى گریهکننده اگر بدانى براى تو چه آماده شده فرح و شادى تو بیش از جزع و ناراحتى تو خواهد بود پس تمام فرشتگانى که در آسمان و حائر بوده و صداى گریه او را مىشنوند برایش استغفار مىکنند و وى حرکت مىکند در حالى که هیچ گناهى بر او نمىباشد.» (کامل الزیارات، ص ۳۲۹)
امید است با اعتقاد راسخ به «ولایت تکوینی گسترده» امامان معصوم در عرصه شفاعت طلبی، توسل و زیارت قبور ایشان ثابت قدم باشیم و اشکالات واهی برخی کوردلان که این امور را شرک تلقی می کنند موجب ضعف و فتور ما در این امور مهم نشود.