مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

دلیل عقلی بر ولایت فقیه

دلیل عقلی بر ولایت فقیه

برای حکومت دینی در عصر غیبت امام معصوم(علیه السلام) برترین گزینه ولایت فقیه است.
اینکه بخواهیم این موضوع را اثبات کنیم نیاز است از جنبه عقل و نقل بررسی نماییم.یعنی هم با دلیل عقلی و هم دلایل نقل شده از روایات ،برتر بودن را اثبات کنیم

دلیل عقلی:محکم‌ترین دلیل بر ولایت فقیه این است که قانون الهی و شریعت اسلام، بدون گرداننده و مجری و ولی امر بی اثر و لغو می‌باشد. در یک نظام دینی و اسلامی، هرگز نمی‌توان زمام حکومت را به دست کسی داد که در فقه و فقاهت که دستورالعمل حیات فردی و جمعی جامعه اسلامی است، متخصص نباشد و یا بی اعتنا باشد. در نظام‌های سیاسی دنیا هم، همین طور است. زمامدار حکومت مارکسیستی متخصص و معتقد به مارکسیسم است، رهبر حکومت لیبرال و سکولار و… باید آشناترین و معتقدترین فرد به آن نظام حکومتی باشد؛ لذا نمی‌شود زمام یک حکومت دینی را به دست کسی داد که به تمام یا به عمده احکام مربوط به ساختار آن حکومت آگاه و یا معتقد نباشد. (۱)
امام خمینی رحمه الله می‌فرماید: « همان دلایلی که لزوم امامت پس از نبوت را اثبات می‌کند، عینا لزوم حکومت در دوران یبت حضرت ولی عصر علیه السلام را در بردارد. به ویژه، پس از این همه مدت که از غیبت آن بزرگوار می‌گذرد و شاید این دوران هزارها سال دیگر نیز ادامه یابد»(۲)
پ ن:
۱) ولایت فقیه در عصر غیبت، رجالی تهرانی، ص ۱۲۸٫
۲)ولایت فقیه (حکومت اسلامی) ، امام خمینی رحمه الله، چاپ دهم، ص ۳۰٫

 

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.