مهدویت"منجی"امام زمان"موعود"انتظار"متن و عکس مهدوی"شعرمهدوی"مدعیان دروغین مهدویت"انتظار"منتظر"شعرمهدی

شکر نعمت زبان ،دعا برای فرج

به نام او که نام و یاد او آرامبحش دلهاست

 «مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم»یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(۱۳۴۸ ـ ۱۳۰۱ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیه‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.

اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:

“چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد.”

اقسام شکر و اینکه دعا کردن از اقسام شکر است

و چون معلوم شد که شکر احسان نمودن در مقابل احسان است مخفی نیست که انواع و اقسامی دارد و ریشه آنها شکر قلبی و شکر زبانی و شکر با اعضای بدن است.

ولی آنچه از دست ما ساخته است باید انجام دهیم که به چند امر حاصل می شود؛

شناخت قلبی و معرفت این نعمت والای الهی، بیان کردن فضایل و نشر دلایل آن بزرگوار، صدقه دادن برای سلامتی وجود آن حضرت، روی آوردن به سوی او، با انجام دادن کارهایی که مورد پسند و مایه نزدیک شدن به درگاهش می باشد، درخواست معرفت او از درگاه الهی تا از اهل شکر و اقبال به سوی او گردیم، اهتمام به دعاهای خالصانه برای تعجیل فرج آن حضرت و برچیده شدن پرده ابتلای غیبت.

و این یکی از اقسام شکر نعمت است و شاهد بر آن چند امر می باشد:

اول: اینکه این کار تجلیل و تعظیم آن حضرت است چنانکه معلوم است که هر آنکه بخواهد بزرگی را تعظیم کند او را به نام دعا می کند و در میان دوستانش یاد او را زنده می دارد، همانطور که قبلا گفتیم تعظیم نعمت از اقسام احسان است و شکر هم احسان در برابر احسان انجام دادن.

دوم: با دعا کردن برای آن حضرت کمال توجه به سوی او حاصل می شود همانطور که توجه نمودن به نعمت از اقسام شکر و روی گرداندن از آن از اقسام کفران است.

سوم: در بعضی از کتاب های معتبر از پیامبر اکرم روایت آمده که فرمود: هر کس نسبت به شما نیکی کرد به او پاداش دهید اگر پاداشی نداشتید در حق او دعا کنید تا از خود بدانید که نیکی او را پاداش داده اید.

چهارم: قبلا بیان کردیم که شکر عملی آن است که بنده هر یک از نعمت های الهی را در همان هدفی که خداوند برای آن آفریده صرف نماید و اگر این کار را نکند در مقابل احسان بدی کرده است و معنی کفران نعمت همین است.

و بدون شک دعا برای تعجیل فرج مولایمان حضرت صاحب الزمان از جمله اموری است که زبان به خاطر آن خلق شده و با این دعا شکر نعمت زبان به انجام رسد و آن دعاهایی است که از خاندان وحی برای این مهم وارد شده است دعاهایی چون دعای افتتاح، روز عرفه، روز دحوالارض و غیره، ما نیز از خداوند این توفیق را می خواهیم.

اشتراک گذاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.